Toimitusasiakirjat ovat nyt saatavilla sähköisesti

02.06.2015

Maanmittauslaitoksen henkilöasiakkailla on nyt mah­dollisuus saada maanmittaustoimitusten asiakirjat sähköisenä Kansalaisen asiointitilin kautta. Maanmittauslaitos otti palvelun käyttöön toukokuun lopussa.

Asiakas voi ottaa toimituksiinsa liittyviä uusia asiakirjoja vastaan sähköisesti sen jälkeen, kun on ottanut henkilökohtaisen Asiointitiliin käyttöönsä. Mikäli tiliä ei ole ottanut käyttöön, toimitusasiakirjat lähetetään edelleen tavallisena kirjepostina.

"Toivomme, että mahdollisimman moni ottaa Asiointitilin käyttöön. Näin vähennämme tulostettavan paperin määrää. Tämä on yksi Maanmittauslaitoksen toteuttamista kestävän kehityksen toi­mista", kertoo projektipäällikkö Lassi Lento.

Tunnistaudu Asiointitilin käyttäjäksi

Asiakirjojen vastaanottamista varten Asiointitilille pitää tunnistautua mobiilivarmenteella, pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla.

"Asiointitili on turvallinen, sillä siellä olevat toimitusasiakirjat näkyvät vain tilin omistajalle", sanoo Lassi Lento.

Uusista tilille saapuneista viesteistä tulee tieto sähköpostiin tai kännykkään. Saapuneita asiakirjoja voi katsella kellonajasta riippumatta ja tallentaa ne itselleen. Asiakirjat säilyvät tilillä 24 kuukautta.

Asiointitilin kautta voi vastaanottaa myös muita valtionhallinnon ja kuntien asiakirjoja. Asiointitili on osa Suomi.fi-kansalaisportaalia ja sen ylläpidosta vastaa Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori.

Lisätietoja

Ota asiointitili käyttöön

Asiointitili Maanmittauslaitoksessa

Sovellusasiantuntija Lassi Lento, puh. 029 531 5443, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi

Kommentit

Asiointitilille tullut kirje:

Pyydän teitä toimimaan seuraavalla tavalla:
1. Tutustukaa kiinteistöänne koskevaan karttaotteeseen (kirjeen liitteenä).
2. Merkitkää karttaan kynällä tiet, joita käytätte kulkiessanne kiinteistöllenne.
3. Taitelkaa kuoressa oleva A4-paperi kirjekuoreksi ja kiinnittäkää se esim. nitojalla.
4. Lähettäkää karttaote viimeistään x.xx.xxxx kirjekuoressa olevalla osoitteella.
5. Postimaksu on maksettu puolestanne.

Maanmittauslaitos on uudistamassa sähköisiä palveluitaan vuoden 2017 loppuun mennessä. Dokumentit voidaan toimittaa tämän jälkeen sähköisessä muodossa suoraan Maanmittauslaitoksen asiointipalveluun. Ennen palveluiden valmistumista asiakirjan voi lähettää myös skannattuna sähköpostitse toimitusinsinöörille kutsukirjeessä kerrottuun osoitteeseen.

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkintää ei sallita.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.