Kun kansalainen on tyytymätön viranomaisen päätökseen

arvo kokkonen

Maanmittauslaitos on viranomainen, jonka toimintaa ohjaavat erilaiset normit. Teemme vuosittain satojatuhansia päätöksiä, joihin tyytymätön voi hakea muutosta. Muutoksenhakumenettely on formaalista, tarkoin ohjeistettua ja neuvottua.

Vuoden 2017 aikana maanmittaustoimituksista valitettiin maaoikeuteen 248 kertaa. Valituksista kirjaamisasioita (lainhuudot, kiinnitykset ja erityisten oikeuksien kirjaamiset) oli 18 ja kanteluja, vahingonkorvausasioita ja valituksia 107. Yhteensä käsiteltiin 400 erilaista oikeudellista asiaa.

Oikeudellisten asioiden käsittelymäärät laskussa

Käsiteltävien oikeudellisten asioiden määrä on vähentynyt vuodesta 2010 lähtien 37 prosenttia. Vuosittaiset vaihtelut ovat olleet 632 ja 359 asian välillä. Yleistrendi on selvästi laskeva. Syynä laskevaan kehityksen katson olevan sen, että perustelemme päätöksemme entistä paremmin ja selkeämmin. Samanaikaisesti asiakastyytyväisyys on kohonnut kyselyjen perusteella tasolle, jossa yli 85 prosenttia on ollut tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen toimintaamme. Henkilöstömme tekee laadukasta työtä.

Maanomistukseen liittyvät kysymykset herättävät tunteita

Voiko viranomaistoiminnassa saavuttaa tilanteen, jossa kaikki ovat tyytyväisiä tehtyihin päätöksiin? Maanmittauslaitoksen toiminnan kohdalla se on mahdotonta, kun välillä joudutaan ratkomaan riitoja, kiistoja tai näkemyseroja, jotka ovat vahvasti päinvastaisia. Silloin kun asia on ratkaistava lainsäädännössä määrätyllä tavalla, ei yksimielistä lopputulosta voi aina saavuttaa. Tällöin jää vain tehtäväksi selostaa selkeästi, miksi näin on päätetty. Jos asianosainen ei hyväksy päätöksen perustelua, jää muutoksenhaku ainoaksi neuvoksi.

Ikävin on sellainen tapaus, kun kansalainen on käynyt asiassa kaikki muutoksenhakuasteet läpi ja hän edelleen kokee päätöksen olleen väärä. Tällöin ajaudutaan tilanteeseen, jolloin viranomainen joutuu jatkuvaan vastauskierteeseen, vaikka asiassa ei olisi mitään uutta selvitystä tai näyttöä. Kansalaisella on paha mieli, ja asia jää hänelle ”elämää suuremmaksi kysymykseksi”. Maa-asioiden kohdalla voivat naapuruus- tai sukulaisuussuhteet katketa peruuttamattomasti. Asia saattaa työllistää viranomaista vuosikymmeniä toistuen jatkuvasti samoina kysymyksinä tai aloitteina. Viranomainen joutuu medialla uhkailun tai jopa fyysisen uhkailun kohteeksi.

Kasvokkaista palvelua vaikeissa asioissa jatkossakin

Digitalisaatio tuo mahdollisuuden tiettyjen tietojen tarkastamiseen oma-aloitteisesti. Esimerkiksi suomi.fi -sivuston kautta voi tarkistaa omia kiinteistötietojaan. Tämä palvelu helpottaa epäselvyyksien hälventämisessä. Sen sijaan maa-asioiden kohdalle tulee aina jäämään asioita, jotka vaativat kasvokkain tapahtuvaa neuvontaa ja selostusta. Maanmittauslaitos tulee sellaisen palvelun järjestämään vastaisuudessakin, vaikka panostaa sähköisiin palvelukanaviin vahvasti.

Maa-asioissa on vanha viisaus pätevä tänäkin päivänä; emme ole perineet maata vanhemmiltamme, vaan saaneet lainaksi lapsiltamme.

 

Arvo Kokkonen
pääjohtaja

_______________________________________________________________________________________

Maanmittauslaitoksen blogissa eri kirjoittajat käsittelevät Maanmittauslaitoksen ajankohtaisia asioita. Voit keskustella aiheesta kirjoittamalla blogiin kommentin sivun alareunassa. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Kommentit

Rajattu HTML

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.

Uusimmat uutiset ja blogit