Laadukkaat digipalvelut tehdään yhdessä

Tarvitsemme uudenlaista johtamista ja toimintatapoja tietohallinnon roolin muuttamiseen perinteisestä tukitoiminnosta asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseen ja turvaamiseen. Meillä tietohallinnossa täytyy olla keinot ja menetelmät ratkaista asiakkaiden tarpeet sekä kyvyt rakentaa palveluja yhdessä muiden julkisen hallinnon tietohallintotoimijoiden ja yksityisen sektorin palvelutuottajien kanssa.

On ensiarvoisen tärkeää ymmärtää, että asiakas on palvelukehityksen ykkönen – asiakkaan tarpeet ja toiveet ovat digitalisaation kehittämisen tärkeimpiä lähtötietoja. Meidän on selvitettävä todelliset tarpeet yhdessä asiakkaan kanssa. Usein vaikeampaa onkin selvittää, mitä oikein tarvitaan kuin toteuttaa uudet palvelut. Asiakaskokemuksen jatkuva parantaminen onnistuu parhaiten yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Me Maanmittauslaitoksessa uudistamme tietohallinnon ja kehittämisen malleja ja yhteistyörakenteita osana pääjohtaja Arvo Kokkosen käynnistämää koko laitoksen uudistusta. Laadukkaat ja turvalliset digitaaliset palvelut ovat Maanmittauslaitoksen strateginen tavoite.

Lisäarvon tuottaminen asiakkaille on erityisesti ydintoiminnan vastuulla, mutta teemme asiakkaiden tarpeiden tunnistamisessa saumatonta yhteistyötä.

Maanmittauslaitoksen tietohallinnon uudistamisen keskeisenä tavoitteena on parantaa laitoksen kykyjä hyödyntää palvelutuotannossa tehokkaasti teknologiakehitystä ja verkostoja. Hallittu arkkitehtuuri ja turvalliset ratkaisut vaativat jatkossakin laitoksen oman tietohallinnon osaamista.

Maanmittauslaitoksen tietohallinto uudistuu

Digitalisaatio ei tarkoita pelkkää tekniikkaa eikä ole vain tietohallinnon vastuulla. Tekninen osaaminen ja tekniset ratkaisut kuitenkin rakentavat digipalvelut niin kehittämishankkeissa kuin erityisesti varsinaisessa palveluvaiheessa. Digipalvelut eivät pyöri alustoilla ilman teknistä tukea, elinkaaret on hallittava ja tarpeelliset päivitykset hoidettava.

Häiriö- ja poikkeustilanteissa tarvitaan pienempi tai isompi osaajajoukko elvyttämään palveluita. Palveluita ja niiden tietoturvaa testataan, ja yhteentoimivat palvelut toteutetaan integraatioilla ja rajapintaratkaisuilla. Erityisesti jatkuvissa palveluissa IT-palvelutuotannon työ näkyy usein vasta silloin kuin kaikki ei menekään suunnitellusti. 

Parhaimmillaan tietohallinto tekee mahdolliseksi asiakaslähtöiset digitaaliset palvelut ja tehokkaan hallinnon. Tähän me pyrimme Maanmittauslaitoksen kehittämis- ja IT-palvelutuotantomallien uudistamisessa yhdessä laitoksen muiden toimijoiden ja keskeisten kumppaneiden kuten Valtorin kanssa.

Takavuosina joku kutsui meitä tietohallintoa ankeuttajaksi tietoturva- ja muine ohjeineen. Mahdollistajalla on paljon paremmat mahdollisuudet toimia kuin ankeuttajalla.

 

Marja Rantala
tietohallintojohtaja

Ylijohtaja Marja Rantala.
Kuva: Julia Hautojärvi/Maanmittauslaitos

_______________________________________________________________________________________

Maanmittauslaitoksen blogissa eri kirjoittajat käsittelevät Maanmittauslaitoksen ajankohtaisia asioita. Voit keskustella aiheesta kirjoittamalla blogiin kommentin sivun alareunassa. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Kommentit

Rajattu HTML

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.

Uusimmat uutiset ja blogit