Miten Maanmittauslaitos luovuttaa tietoja?

Maanmittauslaitos on linjannut, kuinka tietoja luovutetaan tilanteissa, joissa lainsäädäntö ei ole yksiselitteinen. Keskeisimmät lakipykälät, Maanmittauslaitoksen linjaukset ja tietojen luovuttamisen periaatteet on viety Tietopalvelumenettelyn käsikirjaan. 

Tietopalvelumenettelyn käsikirjasta löytyy tieto esimerkiksi siitä, milloin asioidessa tulee täyttää henkilötietojen luovutuslomake.

Henkilötietojen luovutuslomakkeella asiakas:
-    kertoo tietojen käyttötarkoituksen sekä
-    sitoutuu käyttämään pyytämiään tietoja vain annettuun käyttötarkoitukseen sekä
-    käsittelee ja käyttää henkilötietoja huolellisesti.

Tämän lisäksi tietoja käyttävä asiakas lupaa, ettei hän käytä henkilötietoja suoramarkkinointiin tai mielipide- tai markkinatutkimuksiin. Se, voidaanko meiltä pyydettyjä tietoja luovuttaa asiakkaalle, ratkaistaan aina tapauskohtaisesti.

Omat kiinteistötiedot voi tarkistaa verkossa

Asiakaspalvelumme noin 90 ammattitaitoista asiakaspalvelusihteeriä neuvovat erilaisten tietopyyntöjen kanssa. Asiakaspalvelustamme voit tilata myös mm. kiinteistötietojärjestelmän otteita ja todistuksia, huoneistotietojärjestelmän tulosteita tai vaikkapa kopioita vanhoista maanmittaustoimitusasiakirjoista. 

Henkilöasiakas voi tarkastella tietoja omasta kiinteistöstään sähköisessä asiointipalvelussa. Sieltä hän voi hankkia otteita ja todistuksia oman kiinteistön tiedoista. Asiointipalvelusta tilattuna asiakas saa otteet ja todistukset itselleen vaikka kotisohvalla istuen – ja kaiken lisäksi nopeammin ja edullisemmin. 

Meiltä kysytään tietoja usein esimerkiksi kiinteistökauppaa tai perunkirjoitusta tehtäessä. Kun tietopalvelumenettelyn käsikirja on asiakkaiden saatavilla verkossa, he voivat itse tarkistaa, millä perusteilla luovutamme tietoja. Käsikirjasta löytyy myös tieto siitä, mitä asiakirjoja asiakkailta vaaditaan tietyissä tilanteissa. Haluamme että asiointi kanssamme on mahdollisimman sujuvaa ja läpinäkyvää.

Koulutamme ja ohjeistamme asiakaspalvelusihteereitä säännöllisesti. Monet asiat päivittyvät ja uutta tietoa tulee jatkuvasti. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen aikana asiakaspalvelusihteerimme ovat palvelleet asiakkaita puhelimitse, chatissa, sähköisen asioinnin kautta ja ajanvarauksella. Osaavat asiakaspalvelusihteerimme mahdollistavat laadukkaan palvelun sekä henkilö- että organisaatioasiakkaille.


Salli Mylly
Johtava asiantuntija
 

Johtava asiantuntija Salli Mylly.

______________________________________________________________________________________

Maanmittauslaitoksen blogissa eri kirjoittajat käsittelevät Maanmittauslaitoksen ajankohtaisia asioita. Voit keskustella aiheesta kirjoittamalla blogiin kommentin sivun alareunassa. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Kommentit

Rajattu HTML

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.

Uusimmat uutiset ja blogit