Rautateiden rajaamisprojekti päätökseen

Kuvassa sammaloitunut rajamerkki metsäisessä maisemassa.
Kuva:
Jussi Valkeajoki

Maanmittauslaitos ja Väylävirasto tiedottivat 28.3.2019 rautateiden rajaamisprojektin päättymisestä.
Vuonna 2014 alkaneessa projektissa pidettiin noin 350 rautatiealueiden rajaamistoimitusta koskien noin 5 000 ratakilometriä. Rajamerkkejä kunnostettiin tai uusittiin karkeasti arvioiden 100 000 kappaletta. Maanmittauslaitoksessa hankkeesta vastasi arviointitoimitusprosessi. Urakka oli fyysisestikin vaativa erityisesti Itä- ja Keski-Suomessa, jossa korkeuserot, pusikoituneet ratapenkat ja hankalat kulkuyhteydet toivat kartoittajille omat haasteensa.

Rautatiealueen rajaamistoimituksessa rautatiealueen rajat määrättiin uudelleen pääosin entisille paikoilleen. Rajan määrittämisen perusteena olivat maastosta löytyneet rajamerkit ja/tai vanha – usein jopa 1900-luvun alun lunastustoimitusten – toimituskartta-aineisto. Rajaamistoimitukseen liittyvänä toimenpiteenä maastossa kunnostettiin edelleen käyttökelpoiset rajamerkit tai tarvittaessa rakennettiin uudet sekä laadittiin toimituskartat koordinaattiluetteloineen. Näiden avulla rata-alueiden rajat ovat yksiselitteisesti määriteltävissä vuosikymmeniksi eteenpäin ja koordinaatit pääosiltaan jo nyt ladattavissa paikannusjärjestelmiin.

Sivutuotteena pieniä parannuksia

Projektin sivutuotteena suoritettiin pienehköjä lunastustoimenpiteitä siellä, missä rata-alue oli vuosikymmenien saatossa päässyt huomaamatta laajenemaan naapurikiinteistöjen alueelle. Samoin sivutuotteena voidaan pitää useiden kaupunkien kaava-alueiden ratakiinteistöjä koskevia tilusjärjestelyitä. Vuosikymmenien saatossa monet asemanseudut olivat muodostuneet pahimmillaan satoja pieniä rekisteriyksikköjä käsittäviksi kokonaisuuksiksi. Kiinteistöjaotusta saatiin tässä yhteydessä korjattua tarkoituksenmukaiseksi.

Rajojen epäselvyyksistä on vuosien varrella aiheutunut monia hankaluuksia mm. rautateiden reuna-alueiden ylläpidossa. Kuluvan talven Etelä-Suomeenkin ulottunut tykkylumiongelma nosti jälleen esille väylien avoinna pitämisen tärkeyden sekä maanteillä että rautateillä. Selkeät rajat ovat edellytys mm. ojien perkauksessa ja puuston poistossa. Kiinteistöjaotuksen paranemisestakin saadaan välittömiä hyötyjä rata-alueiden hallinnon helpottumisena.

Vaikka tiedotimme, että Maanmittauslaitoksen ja Väyläviraston (ent. Liikennevirasto) yhteisprojekti on päättynyt, on meneillään vielä muutamia viimeistelyvaiheessa olevia toimituksia. Niistä viimeisetkin saadaan kiinteistörekisteriin kuluvan vuoden aikana. Projektin painopiste oli Itä- ja Pohjois-Suomessa, joissa sijaitsee noin 60 prosenttia Suomen ratakilometreistä.

 

 

Ilkka Laakso

Ilkka Laakso
Tuotantopäällikkö, Arviointitoimitukset, Keskinen vastuualue

 

_______________________________________________________________________________________

Maanmittauslaitoksen blogissa eri kirjoittajat käsittelevät Maanmittauslaitoksen ajankohtaisia asioita. Voit keskustella aiheesta kirjoittamalla blogiin kommentin sivun alareunassa. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Kommentit

Rajattu HTML

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.

Uusimmat uutiset ja blogit