Sähköinen kiinteistökauppa järjestyy nykyisin välitysliikkeille eri palveluntarjoajien rajapintojen kautta varsin sujuvasti, ja sen käyttämiseen löytyy monta hyvää syytä. Tässä niistä muutamia:
Sähköinen kiinteistökauppa on yllättävän yksinkertaista
Tätä kauppatapaa ei edes digiänkyrän kannata pelätä. Rajapintojen kautta kauppakirjan ja esisopimuksen luominen on tehty sen verran helpoksi, että siitä suoriutuu varsin lyhyen harjoittelun jälkeen. Sopimuksen eri osissa navigointi on helppoa, ja lausekkeiden korjailu onnistuu vaivatta. Tukea alkuvaiheessa on saatavissa helposti – tässä pääsee alkuun, kun kertaalleen seuraa, miten homma toimii.
Kaupanteko ei ole sidottu aikaan tai paikkaan
Sähköinen kiinteistökauppa ei kiinnosta enää pelkästään ulkomailla asuvia kaupan osapuolia. Pankkiajat kaupantekoon ovat viime kuukausina olleet entistä enemmän kiven alla, ja sekä asiakkaat että välittäjät ovat joutuneet venymään ajallisesti ja logistisesti usein kohtuuttoman hankaliin järjestelyihin. Ei siis ihme, että etäkauppa kiinnostaa. Kaupan voi sopia kätevästi vaikka välittäjän toimistolle, jos halutaan sähköisyydestä huolimatta kokoontua, tai sitten kaupat voi hoitaa täysin etänä omassa aikataulussa. Kaupan etenemistä on välittäjän helppoa seurata.
Kiinteistön ostotarjouksen saa helposti osapuolia sitovaksi
Tämän luulisi kiinnostavan kaikkia, jotka ovat tuskailleet kiinteistökaupan ostotarjousten löyhien pykälien parissa. Pitkien neuvottelujen jälkeen kovalla työllä syntynyt sopimus ei tähän asti ole todellisuudessa velvoittanut sopimuskumppaneita purkutilanteessa juuri muuhun kuin kahvirahojen korvaamiseen, jos sopimusta ei ole vahvistettu kaupanvahvistajan välityksin. Esisopimuksen laatiminen ja allekirjoittaminen sähköisesti on yksinkertaista, ja samalla vaivalla saa liitettyä vaikka kauppakirjaluonnoksenkin esisopimuksen liitteeksi.
Välittäjä pysyy edelleen kaupan keskiössä
Hyvä uutinen sähköisessä kaupankäynnissä on se, että välittäjä on edelleen äärimmäisen tarpeellinen kaupan kapellimestari! Sopimusneuvottelut ja lakitekniset muotoilut on edelleen turvallisinta jättää välittäjän vastuulle. On hienoa, että palveluntarjoajat ovat ymmärtäneet kuluttajan edun palveluja kehittäessään, eikä tavoitteena ole ollut ”koko kansan kauppapaikka”. Jokainen välitystehtävää hoitanut tietää, kuinka moneen sudenkuoppaan on mahdollista pudota ennen kauppaa ja vielä sen jälkeenkin, ellei sopimus ole ammattilaisen laatima.
Sähköinen kaupankäynti suorastaan kutsuu innovaatioihin!
Ei epäilystäkään, etteikö kaupankäynnin tulevaisuus olisi sähköinen - tässä tarjoutuukin välitysliikkeille kutkuttava haaste tehdä etäasioinnista innostavaa, kiinnostavaa ja elämyksellistä! Sovellusten ja lisätyn todellisuuden mahdollisuuksien kehittyessä vinhaa vauhtia kukapa tietää - ehkä teemme joidenkin vuosien päästä kaupat virtuaalisessa Eiffeltornissa tai Seychelleillä!
Saara Murtovaara on Bo LKV:n operatiivinen johtaja ja pitkän linjan kiinteistönvälitysalan ammattilainen, joka inspiroituu innovaatioista.