Sähköinen kiinteistökauppa säästöpankkiirin silmin

Sähköiset palvelut ja kaupat ovat tuoneet tullessaan valtavasti ajansäästöä, lisänneet tehokkuutta ja tuoneet prosessiin luotettavuutta.

Teksti: Elina Heikkinen

""
Kuva:
Anssi Viljakainen

Pankkimaailma on muuttunut paljon siinä ajassa, kun itse olen alalla aloittanut. Vauhti tuntuu kiihtyvän erityisesti lainsäädännön, sääntelyn ja digitalisaation myötä. Takana on 12 vuotta mukana oloa erilaisten henkilöasiakkaiden haaveiden mahdollistajana ja toteuttajana. Jokainen hanke ja jokainen asiakas on ollut uniikki yksilönsä, mutta taustaprosessi usein on muuttumaton. Niin myös siinä tapauksessa, kun myyjä päättää toteuttaa asunnon tai kiinteistön myynnin itse ilman kiinteistönvälittäjää.

Vuosien varrella erityisesti on jäänyt mieleen ensimmäinen sähköinen kiinteistökauppa, jossa sain olla mukana ostajan rahoittajana. Tilanne oli meille kaikille uusi, joten poikkeuksellisesti istuimme myyjän ja ostajan kanssa samassa huoneessa. Jokainen kirjautui kaupankäynnin palveluun, sai tutustuttavaksi kauppakirjan liitteineen, hyväksyi asiakirjat sähköisellä allekirjoituksella ja kauppa toteutui ilman yhtäkään paperia. Rahoittajan roolissa seurasin sähköisesti osapuolten toimia ja varmistuin siitä, että kaikki sujui mutkattomasti myös pankin rooli ja etu huomioiden. Luonnollisesti välittäjän mukanaolo koordinoijana ja kokonaisuuden toteuttajana vähentää pankissa tehtäviä toimia.

Sähköiset palvelut ja kaupat ovat tuoneet tullessaan valtavasti ajansäästöä, lisänneet tehokkuutta ja tuoneet prosessiin luotettavuutta. Tästä huolimatta vasta murto-osa kiinteistökaupoista tehdään sähköisesti hyödyntäen Maanmittauslaitoksen tarjoamaa palvelua. Viime aikoina sähköinen osakekauppa on tullut monelle välittäjälle ja pankkilaiselle tutuksi ja päivittäiseksi työkaluksi, mutta tosiasiassa sähköinen kiinteistökauppa on ollut saatavilla huomattavasti pitempään.

Onnistumiset sähköisessä asuntokaupassa ovat lisänneet kiinnostustani myös sähköiseen kiinteistökauppaan, joten aion suositella jatkossa ostajille ja myyjille kaupan toteuttamisesta sähköisesti, jolloin ylimääräiset kontaktit vähentyvät, ajankäyttö tehostuu ja jopa 4-6 henkilön aikatauluja ei tarvitse sovittaa yhteen.

Jotta kaikki sujuu tehokkaasti ja mutkattomasti, tässä omat vinkkini kaupan sujuvaan toteuttamiseen:

  • Kauppakirjaluonnos toimitetaan hyvissä ajoin osapuolten luettavaksi ja kommentoitavaksi.
  • Rahoittavalle pankille annetaan asiamiehen oikeudet, jolloin toimihenkilö saa tiedon kaupan etenemisestä, näkee asiakirjat ja toimii suoraan yhteyshenkilönä Maanmittauslaitoksen suuntaan, jotta ostajalle saadaan viivytyksettä lainhuuto kirjattua.
  • Varmistetaan ennakkoon osapuolten mahdollisuus sähköisten palveluiden käyttöön, esim. laitteet, osaaminen jne.

 

Elina Heikkinen on Säästöpankki Optiassa työskentelevä asiakkuuspäällikkö.

Kiinteistöt
Kiinteistökauppa

Uusimmat blogit