Tiedämmekö varmasti, mitä tietoa sivustolla vieraileva asiakkaamme tarvitsee tai missä meni vikaan, jos hän joutuu poistumaan tyhjin käsin, saamatta asiaansa hoidettua?
Muun muassa näihin kysymyksiin haemme vastauksia verkkosivuille avatun palautekanavan avulla.
Kaikilla suomen ja ruotsinkielisillä sisältösivuilla on Mitä mieltä olet? -kysymys, johon voi antaa vastauksen neljästä eri vaihtoehdosta: Tykkään, Hyödyllistä, Lisää tätä ja En ymmärtänyt. Lisää tätä ja En ymmärtänyt -painikkeista avautuu mahdollisuus antaa tarkentava tekstikommentti.
Uusi palautekanava on ollut käytössä maaliskuusta 2020 ja saadut kokemukset ovat hyviä.
Reilun vuoden aikana olette antaneet meille yli 1 200 sanallista kommenttia – ja kaikkiaan lähes 21 000 reaktiota Mitä mieltä olet? -kysymykseemme.
Pieniä viilauksia tehdään heti
Käymme palautteet läpi kerran viikossa. Kaikki palautteet luetaan. Jos kyseessä on selkeä, tiettyyn palveluun liittyvä palaute tai kehittämisidea, se välitetään tiedoksi kyseisen palvelun vastaavalle tai asiakastukeen.
Pieniä sisältöviilauksia tehdään heti, isommat muutokset lisätään verkkosisältöjen työjonoon ja niihin palataan resurssien salliessa myöhemmin.
Iloksemme saamamme palaute on ollut pääosin myönteistä, sisällöstä tykätään ja se on hyödyllistä. En ymmärrä -klikkauksiakin olemme saaneet. Näiden hankalilta tuntuvien asioiden selkeyttämiseen haluamme kiinnittää erityistä huomiota. Onhan tavoitteemme tehdä asioinnista mahdollisimman sujuvaa.
Suoran asiakaspalautteen avulla olemme voineet tehdä sivuillemme monia pieniä parannuksia, jotka olisivat muuten jääneet huomaamatta.
Kiitos kun kerroit, mitä mieltä olet!
Kirsi Mäkinen
Kirjoittaja on viestintäasiantuntija maanmittauslaitos.fi-sivuston verkkotoimituksessa.
Maanmittauslaitoksen blogissa eri kirjoittajat käsittelevät Maanmittauslaitoksen ajankohtaisia asioita.