Verkkotekstiä kiireiselle kiinteistönvälittäjälle

Kysyimme mitä nimeä asunto-osakkeesta mieluiten käytettäisiin

Toimivan verkkopalvelun resepti on yksinkertainen: kuuntele asiakasta ja ota selvää, mitä hän meiltä tarvitsee. Se kannattaa. Kaikkien aikaa säästyy, kun asiointi sujuu jouhevasti eikä asiakasta yritetä väkisin mukauttaa toimintatapoihin, jotka eivät ole hänestä luontevia.

Hyvä verkkoteksti on yksinkertaista, selkeää ja ymmärrettävää - ja käyttää asiakkaalle tuttua kieltä. Huoneistotietojärjestelmän uusia verkkosivuja tehdessämme emme olleet varmoja siitä, mikä olisi paras sana tässä yhteydessä. Siksi päätimme kysyä Facebookissa ja Twitterissä, mitä sanaa asiakkaat käyttävät asuntokauppoja tehdessään. Osakehuoneisto sai kyselyssä eniten kannatusta ja sitä käytämme nyt teksteissämme.

Mielipiteesi on meille tärkeä

Viime kevään käyttäjäkyselyllä halusimme selvittää, kuinka hyvin verkkosivut palvelevat asiakkaitamme ja tunnistaa mahdollisia kehittämiskohteista. Kysely uusitaan loppukeväästä, kunhan olemme ehtineet korjata asiakkaiden hankalaksi kokemia asioita. Palautteen perusteella voimme arvioida, kuinka hyvin olemme onnistuneet muutoksissa ja mitä viilataan seuraavaksi.

Verkkosivujen suunnittelussa olemme käyttäneet apuna asiakaspersoonia. Sivuillamme on päivittäin tuhansia käyttäjiä, jokainen oma persoonansa. Käyttäjäpersoona on aina yleistys, mutta sellaisena arvokas.

Kun tekstin kirjoittajalla on mielessä, kenelle hän tekstiä kirjoittaa - kiireiselle kiinteistönvälittäjälle vai tekniikkaan uppoutuvalle nörtille, hänen on helpompi karsia tekstistä turhat rönsyt ja kertoa vain ne asiat, joita asiakas asiansa hoitaakseen tarvitsee.

Pienin askelin paremmaksi

Haluamme kuunnella herkällä korvalla paitsi asiakkaitamme myös oman talon asiakaspalvelun ja asiakkaiden kuuntelun ammattilaisia. Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelijat vastaavat kysymyksiin verkossa, puhelimessa ja palvelupisteissämme. Olemme saaneet heiltä paljon arvokasta tietoa ja hyviä vinkkejä, mitkä asiat verkkosivuilla toimivat ja mitkä kaipaavat kohennusta.

Me täällä maanmittauslaitos.fi-verkkotoimituksessa käsittelemme kaiken verkkosivuihin liittyvän palautteen. Helpot asiat pyrimme korjaamaan heti, hankalampia joudumme vähän tuumailemaan. Täydellisiä sivuista tuskin koskaan saadaan, mutta aina voi pyrkiä parempaan.

Ollaanhan kuulolla jatkossakin!

Kirsi Mäkinen
Maanmittauslaitos.fi:n päätoimittaja

Kirsi Mäkinen

Uusimmat uutiset ja blogit