Hoppa till huvudinnehåll

Att bygga ett bra liv

Den offentliga förvaltningens primära uppgift är att arbeta för det allmänna bästa. Men vad är då det allmänna bästa? Synpunkten varierar naturligtvis beroende på vems perspektiv det är fråga om. Trots detta berör det allmänna bästa en större grupp än en enskild person, ett företag eller en organisation. 

Arvo Kokkonen hymyilee ja katsoo kameraan.
Bild:
Ilona Savola

Skulle man kunna närma sig frågan snävare med begreppet enklare liv? Som bäst är de tjänster som den offentliga förvaltningen tillhandahåller för medborgare och företag sådana som gör det enkelt för medborgarna och företagen att förverkliga meningen med sina liv. För företag innebär det förutsättningar att utöva och främja den egna affärsverksamheten. Den offentliga förvaltningen säkerställer möjligheterna för affärsverksamheten inom en ram som fastställts i samhällets spelregler. För enskilda medborgare är ett enkelt liv antagligen något i samma stil, saker som på ett säkert och tillförlitligt sätt tryggar delaktigheten i samhället. I en värld som digitaliseras riktas blicken då till serviceproduktion och -kedjor.

I bakgrunden av ett enkelt liv förväntas det hända sådant som den som använder en tjänst inte behöver veta om eller ens märka.

Kundens liv görs enklare än tidigare

I utvecklingen av sin verksamhet har Lantmäteriverket haft som mål att beakta tjänstens hela livscykel ur kundens perspektiv. Den som köper en tomt fattar ett beslut om köp av tomten och köpet undertecknas. Därefter behöver köparen inte genom egna åtgärder inleda de mellanliggande processer vars gemensamma slutresultat är en ny fastighet i fastighetssystemet i Finland med tillhörande registrerade rättigheter. Detta är ett exempel på hur medborgares liv görs enklare vid Lantmäteriverket och fler exempel kan ses också i våra andra tjänster. Det finns motsvarande exempel också i repertoaren hos andra serviceleverantörer inom den offentliga förvaltningen – med Skatteförvaltningens tjänster i täten.

Tillhandahållandet av säkra och transparenta tjänster med kundfokus kräver att ändringar görs i våra befintliga verksamhetssätt. Vi måste bedöma regleringen på nytt, identifiera ändringsbehov, ändra verksamhetsprocesser och utveckla kunnandet och informationssystemen. Och detta bör göras med blicken åt samma håll som kundens. 

Gemensam utveckling av flera organisationer är en utmaning – men möjligt

När mottagaren av en tjänst har en förväntning som riktas till en tjänst som genomförs i samarbete med flera myndigheter eller förvaltningsområden ökar utmaningarna som hänför sig till förnyelse. Vilken är den gemensamma modellen? För att finslipa modellen behövs tid, vision, kunskaper och att kunden hörs. Vi måste komma ut ur bunkrarna, men på vems villkor? 

Uppgiften är enklare då en gemensam modell har hittats, men vad om till och med intressena går i kors? I detta avseende har vi inom den offentliga förvaltningen ännu mycket att göra. Identifiering av nätverk och ekosystem bidrar till att trygga den digitala förändringen. Det är möjligt att öka den gemensamma förståelsen till exempel med hjälp av en helhetsarkitektur, servicedesign, teknisk kompetens och innovationsstyrning.

Ungefär ett år sedan redde Rundradion genom en enkät ut vad som var viktigt för finländare och vad som utgör ett gott liv. Utifrån undersökningen är finländarna rätt så nöjda med sitt liv. Och varför inte det, när önskelistan är anspråkslös på finländskt vis: ett skäligt, jämt liv utan stora bekymmer. Vi vid Lantmäteriverket arbetar för att främja finländarnas goda liv. Vi gör det med högkvalitativa tjänster för att det ”jämna livet” som önskas ska ha en chans.


Arvo Kokkonen

Författaren är generaldirektör vid Lantmäteriverket. 

I Lantmäteriverkets blogg behandlar olika skribenter aktuella frågor vid Lantmäteriverket. Du kan diskutera om ämnet genom att kommentera under bloggen nere på sidan. Kommentarer granskas före publicering. 

Lantmäteriverket
Tjänster

Kommentit

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.

Bloggar