Kundservicesekreterare Jesper Wallenius

Jesper Wallenius

Jesper har arbetat vid Lantmäteriverkets kundservice i Böle i ungefär ett halvt års tid. Kundservicesekreterarna betjänar kunder på plats vid kundservicestället, per telefon eller per e-post.

– Under en typisk arbetsvecka brukar jag betjäna kunder vid disken två dagar, svara i telefon och per e-post två dagar och en dag matar jag in ansökningar i vårt elektroniska system, säger Jesper.

Jesper Wallenius utbildningsbakgrund är kanske inte den vanligaste bland Lantmäteriverkets anställda. Han blev student år 2010 och direkt efter gymnasiet började han studera arkeologi vid Helsingfors universitet.

Jesper berättar att han redan under studietiden höll ett aktivt öga på öppna statliga arbetsplatser. Lantmäteriverket var ett intressant alternativ från början, eftersom en stor del av Jespers studentuppsatser och övningsarbeten har handlat om gamla kartor och kartläggning. Han säger att studierna verkligen inte har gått till spillo:

– Jag visste nog att arbetet som kundservicesekreterare inte garanterar att jag får arbeta med kartor, men trots det har jag nästan varje vecka fått tillsammans med och för kunden leta fram så gammalt kartmaterial över kundens hemgård som bara finns till förfogande, säger Jesper entusiastiskt.