Pääkirjoitus: Avoin data vie perille

Artikkelin pdf-versio

Ratikalla, bussilla vai sittenkin kaupunkipyörällä? Nappaan puhelimen, avaan reittioppaan ja valitsen sujuvimman vaihtoehdon. Helppoa ja vaivatonta, kiitos avoimen datan.

Sen jälkeen kun HSL avasi aikataulu- ja reittitietojen rajapinnat, on HSL:n virallinen reittiopas saanut rinnalleen joukon sovelluksia, joista voi valita mieluisensa käyttötilanteesta riippuen.

Andropasta olen käyttänyt eniten. Sen asensin puhelimeeni työkaverin vinkistä. Selkeä ja simppeli kuten käyttäjänsäkin.

Nimestään huolimatta Nysse-reittiopas hallitsee muutakin kuin Tampereen joukkoliikenteen. Sen kanssa voi suunnistaa myös Helsingissä, Kuopiossa, Lahdessa, Joensuussa, Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa. Nysse sekä laskee reitit että näyttää kartalla bussien reaaliaikaisen sijainnin.

Stadilainen ilahtuu sporat.fi-sovelluksesta, joka näyttää raitiovaunujen sijainnin reaaliajassa. Keskustan ruuhkissa vaunut ovat usein myöhässä. Vilkaisu kartalle auttaa valitsemaan parhaan vaihtoehdon.

Kun kaupunkipyöräasema avattiin vappuna kotinurkille, rekisteröidyin käyttäjäksi. Koeajo on jo tehty, ja tänään latasin puhelimeeni sovelluksen, jonka avulla löydän pyöräasemat kaupungilla liikkuessani. Avoimen data ansiota sekin.

Tampereella tutkitaan, miten avoin liikennedata saataisiin helpottamaan myös autoilijan matkantekoa - siitä lisää tässä lehdessä.

Kirsi Mäkinen
päätoimittaja