Aeromon vei anturit taivaalle

Artikkelin pdf-versio

Positio 1/2018 sisällysluettelo

Lähikuva Jouko Salosta.Turkulaisen Jouko Salon perustama Aeromon yhdistää anturit, dronet ja pilven. Lopputuloksena on tietoa päästöistä niin maalla kuin merelläkin.

”Kun rikkidirektiivi astui voimaan, ihmettelin miten laivojen päästöjä ja niiden käyttämää polttoainetta voidaan seurata.
Ajattelin, että ehkä siihen voisi käyttää drooneja.  Kun kukaan ei alkanut asiaa selvittämään, niin aloin sitten itse. Työskentelin tuolloin laivojen polttoainejärjestelmiä valmistavassa yrityksessä, ja merenkulku on minulle tuttu ala myös sukuyhtiöni kautta.

Oli selvää, että tarvitsin jonkun toteuttamaan ideani, ja sain opiskelukaverini fysiikan opintojen ajoilta innostumaan asiasta. Rahoittajiksi sain enkelisijoittajia, joilla on osaamista myös merenkulusta ja teknologiasta. On todella tärkeää, että aloittavan yrityksen omistajat tuovat yritykseen muutakin kuin euroja.

Aeromonin kehittämä mittausmenetelmä tarkoittaa antureiden yhdistämistä drooneihin. Kehittämämme mittaristo tunnistaa käytetyn polttoaineen, liittää havaitut päästöt laivojen paikkatietoon ja tunnistaa laivanAIS-tietojen perusteella. Mittaustieto siirtyy pilviperusteiseen analyysi- ja raportointiympäristöön, missä tieto polttoaineesta lasketaan ja raportoidaan automaattisesti. Päästömittausten robotisointi on tulevaisuutta varmasti jo lähiaikoina.  

Menetelmä osoittautui toimivaksi, ja laajensimme sitä pian muidenkin päästöjen mittaukseen. Menetelmää pilotoitiin pääkaupunkiseudun Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella vuonna 2016, ja se osoittautui hyvin toimivaksi ja kustannustehokkaaksi.

Lennokkien avulla voidaan havaita erityisesti teollisuuden päästölähteitä, jotka aikaisemmin olisivat jääneet havaitsematta esimerkiksi hankalan sijainnin vuoksi.

On todella motivoivaa tehdä uusia asioita. Samalla itselle on avautunut laajempi kuva siitä, mihin maailma on menossa.
Tässä on joutunut perehtymään muun muassa paikkatietoihin, Iot:hen ja clean tech -liiketoimintaan. Melkoista paikkatieto-osaamista on vaatinut esimerkiksi reaaliaikaisen videokuvan nurkkapisteiden laskeminen. Uskon, että paikkatietopohjaisten sovellusten käyttö tulee olemaan valtaisaa lähitulevaisuudessa. Olen tyytyväinen, että voin hyödyntää Aeromonin kautta hankkimaani osaamista myös muussa työssäni.

Parhaillaan rakennamme kreikkalaisen kumppanin kanssa sovellusta Euroopan meriturvallisuuvirastolle rannikon läheisyydessä liikkuvien laivojen polttoaineseurantaan. Sen pitäisi olla EU:n jäsenmaiden käytössä keväällä.

Aeromonissa on tällä hetkellä viisi työntekijä, ja liikevaihtomme oli viime vuonna noin 200 000 euroa. Tavoitteena on tänä vuonna tuplata henkilömäärä ja enemmän kuin tuplata liikevaihto.

Pidemmällä aikavälillä tavoitteemme on, että Aeromonin kehittämää teknologiaa sovelletaan maailmanlaajuisesti, ja että se on viiden vuoden kuluttua saatavissa kaikilta lentolaitetoimittajilta.”

Haastavinta on vauhdissa pysyminen ja osaavien ihmisten löytäminen.