StartUp: Lisätyn todellisuuden fotoshop

Koonnut: Katri Isotalo, katri.isotalo@viestintaisotalo.fi

Artikkelin pdf-versio

Nainen kadulla korkeiden talojen keskellä.

(Selffie: Emmi Jouslehto)

”Lisätty todellisuus on markkinoinnissa pian yhtä yleistä kuin verkkosivut”, uskoo Arilynin toimitusjohtaja Emmi Jouslehto.

”Olen aina tykännyt tarinoista ja scifistä, ja nyt pääsen tekemään sitä mistä pidän. Nautin myös uusien asioiden tonkimisesta.

Arilyn perustettiin Robust North -nimellä keväällä 2014. Ensimmäinen puoli vuotta meni ideoita iltaisin ja viikonloppuisin kehitellessä.  Aika nopeasti kuitenkin oivalsimme, että lisätty todellisuus on markkinoinnin seuraava iso juttu.

Me kuluttajat olemme tulleet valikoiviksi ja haluamme juuri meille kohdennettua mainontaa. Mainostajat taas haluavat saada meidät viihtymään brändinsä parissa mahdollisimman pitkään.  Lisätty todellisuus tekee mahdolliseksi piilottaa mainoksiin elementtejä, joiden löytämiseen kuluttaja on valmis käyttämään aikaa. 

Arilyn tarjoaa lisätyn todellisuuden työkalut eli taustajärjestelmän yrityksille ja ilmaisen mobiilisovelluksen kuluttajille.  Toteutimme esimerkiksi Linnanmäelle mainoskampanjan, jossa ulkomainoksista kiemurteli puhelimen läpi katsottaessa kauhuolentoja. Paikkatietoa tässä hyödynnettiin niin, että eri puolilla kaupunkia mainoksista löytyi erilaisia olentoja. 

Kuviin voidaan lisätä myös infografiikkaa tai ääntä. Kun katsoo Kekkos-oluttölkkiä puhelimen läpi, voi kuulla Kekkosen alkuperäistä laulua. Kiasmassa maahanmuuttoa käsittelevää taideteosta katsellessa löytää tietoa maahanmuutosta numeroina. 

Arilyn on siis eräänlainen lisätyn todellisuuden fotoshop eli tarjoamme parhaat työkalut lisätyn todellisuuden hyödyntämiseen ja virtuaaliseen tarinankerrontaan.

Yrityksessämme on kolme perustajäsentä eli minun lisäkseni Otso Kähönen ja Otto Laurila. Muuta henkilöstöä on kymmenkunta. Meillä on Otson ja Oton kanssa vuosien kokemus eri aloilta, mistä muodostuu hyvä triangeli. Itselläni on paikkatietotausta, ja olen toiminut alalla konsulttina, kouluttajana, myyjänä ja tiiminvetäjänä sekä pienemmissä että isommissa tietotekniikkataloissa. Otto on paikkatietoalan ammattilainen sovelluskehityksen puolelta, ja Otso tuntee musiikki- ja elokuvabisneksen.

Kaikki aikaisempi osaaminen kietoutuu hyvin yhteen tässä työssä. Esimerkiksi kokemus kouluttajana ja konsulttina auttaa ymmärtämään asiakasta ja käyttäjää.

Pokémon Gon ansiosta olemme saaneet kesän jälkeen paljon kyselyjä niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Nyt olemme päättäneet tähdätä erityisesti Yhdysvaltain itärannikolle.  Washington DC:n päärautatieasemalla on jo voinut meidän sovelluksemme ansiosta kokea, miten pikajuna rysähti raiteelta 16 asemahalliin vuonna 1953.
Maailmalla on toki kilpailijoita, mutta alustojen toiminnallisuuksissa on painotuseroja. Tekniikkana meillä on kuvantunnistus eli mitään markkereita ei tarvita, vaan riittää, että kuvassa on jotain graafista tarttumapintaa. Ratkaisumme tukee myös pelillisyyttä. 

Olemme saaneet toimintaamme sekä julkista että yksityistä rahoitusta. Nyt satsaamme tosissamme markkinointiin. Tarvitsemme asiakkaita ja kumppaneita, jotka tekevät mielenkiintoista sisältöä. Se kasvattaa latausmääriä ja tuo samalla lisätyn todellisuuden eli AR:n (augmented reality) mahdollisuuksia laajemmin tunnetuksi. Tämän vuoden tavoitteemme on siirtää alustalisenssin myynti verkkoon.

Suomessa on tällä hetkellä loistava pöhinä erityisesti virtuaalitodellisuuden puolella, joten aina löytyy keskustelukumppaneita. Se on hienoa.

Seuraava askel markkinoinnissa ja tarinankerronnassa on varmaankin katu-uskottavat AR-lasit. Uskon, että lisätty todellisuus on 2020-luvulla valtamediaa, eli kehitys kulkee samaan tapaan kuin nettisivujen kanssa on käynyt.”