StartUp: Oululainen IndoorAtlas menestyy Aasiassa

Artikkelin pdf-versio

Positio 4/2017 sisällysluettelo

Teksti: Katri Isotalo, katri.isotalo@viestintaisotalo.fi

Kuvassa IndoorAtlaksen perustaja Janne Haverinen

”Sisä- ja ulkotilapaikannus yhdistyvät, ja paikannus sulautuu someen”, ennustaa sisätilapaikannukseen keskittyneen IndoorAtlaksen perustaja Janne Haverinen. Kuva: IndoorAtlas.

”IndoorAtlas perustettiin vuonna 2012 puhtaasti teknologia edellä. Ei minulla tai yhtiökumppaneillani ollut hirveästi hajua bisneksestä eikä asiakkaista. Mutta kun saimme jo samana vuonna siemenrahoitusta ja paljon yhteydenottoja, aloimme pian hahmottaa, missä kehittämäämme teknologiaa voitaisiin käyttää.

Kehittämämme sisätilapaikannusteknologia perustuu maapallon geomagneettiseen kenttään ja rakennusten teräsrakenteisiin, jotka yhdessä muodostavat jokaiselle rakennukselle ainutlaatuisen geomagneettisen maiseman. Lisäksi hyödynnämme esimerkiksi radiosignaaleja, inertiasensoreita, ja ilmanpainetietoja.

Yrityksen taustalla oli jo perustamisvaiheessa yli 10 vuotta akateemista tutkimusta Oulun yliopistossa. Meitä oli muutama kaveri, jolla oli osaamista muun muassa keinoälystä ja koneoppimisesta, ja jonkin verran olimme tehneet tiedonlouhintaa esimerkiksi liikennehankkeisiin. Itse olin väitellyt mobiilirobotiikkaan liittyvistä neuroverkkoratkaisuista ja toimin professorina Oulun yliopiston tietotekniikan osastolla. Kuluttajatuotteissa ei tuolloin ollut tarvittavia antureita, joten paikannuspalveluita ei kannattanut kohdistaa kuluttajille. iPhone vuonna 2007 mullisti markkinat.

Geomagnetiikkaan pohjautuva paikannusratkaisumme yhdistettynä pilvipalveluun on uniikki alusta. Sen suojaksi meillä on patentteja niin Yhdysvalloissa kuin Aasiassakin. Henkilöstöä yrityksessämme on noin 30.

Alusta on suunnattu mobiilisovellusten kehittäjille. Pieniä sovelluskehittäjiä edustaa esimerkiksi suomalainen CityNomadi ja Mumbain lentokentälle navigointisovelluksen rakentanut paikallinen start up. Isoimmat asiakkaamme ovat Baidu ja Yahoo! Japani. Molemmat ovat myös sijoittaneet yhtiöömme."

Aasia näyttää mallia paikkatietojen hyödyntämisessä

"Aluksi haimme markkinoita Pohjois-Amerikasta, mutta aika pian kuvio pyörähti maapallon toiselle puolelle. On selvää, että Kiina ja Japani näyttävät, mihin paikkatietopalveluita voidaan käyttää ja myös käytetään. Muu maailma seuraa perässä. Käyttökohteita ovat jo nyt sairaalat, metroasemat ja lentokentät. Kasvava käyttöympäristö tulevat olemaan ostoskeskukset navigointi- ja markkinointisovelluksineen.    

”Kiinan googlen” eli Baidun saaminen asiakkaaksi vuonna 2014 oli sellainen voitto, että sillä jaksoi pitkään. Yahoo! Japanin kanssa tehty sopimus vuonna 2016 viimeistään osoitti, että tuote on valmis.

Harppaus tutkijasta yrittäjäksi oli iso, mutta päivääkään en ole katunut, en ainakaan kokonaista päivää. IndoorAtlas on ollut mahtava oppimiskokemus ja avartanut maailmankuvaa. 

Tavoitteemme on tehdä voitollinen tulos vuonna 2018. Näen sisätilapaikannuksen muuttuvan pian valtavirraksi. Viimeistään viiden vuoden kuluttua ero sisä- ja ulkotilapaikannuksen välillä häviää ja matkapuhelimissa on sisäänrakennettuna sisätilapaikannus aivan kuten nyt GPS.

Uskon, että IndoorAtlas on tuolloin jättänyt oman jalanjälkensä teknologiaan, mutta sitä en osaa sanoa, olemmeko vielä viiden vuoden kuluttua itsenäinen yhtiö vai kenties osa jotain isompaa konsernia. ”