Taistelu jättiläisiä vastaan

Artikkelin pdf-versio

Positio 4/2018 sisällysluettelo

Toimittanut ja kääntänyt englannin kielestä: Katri Isotalo 

Kuva Robert Guinnesista.
Kuva: Anne-Mari Guinness.

 

– Visiomme on vallata markkinaosuutta Facebookin kaltaisilta yrityksiltä ja osoittaa, että sosiaalisessa mediassa on muitakin toimivia liiketoimintamalleja, sanoo Pondenomen perustaja Robert Guinness.

"Olen pohtinut vaihtoehtoisia malleja sosiaalisille verkostoille yli kymmenen vuotta. Noin kymmenen vuotta sitten hahmottelin jo täysin Facebookista poikkeavaa mallia, mutta sitten elämä vei toisaalle.

Muuttaessani Suomeen vuonna 2009 aloin työskennellä toisenlaisten teknologioiden, kuten GPS:n ja GIS:n parissa, mutta sosiaaliseen verkostoon liittyvät ideat muhivat edelleen mielessäni. Se taisi olla vuosi 2016, kun luin Claude Shannonin kuuluisan tieteellisen artikkelin. Silloin päätin antaa ideoilleni nimen Pondenome ja ne alkoivat saada konkreettisemman muodon. Samana vuonna irtauduin Facebookista. Kun Cambridge Analytican skandaali tuli laajaan tietoisuuteen maaliskuussa 2018, perustin yritykseni.

Aluksi meitä oli Pondenomessa vain minä ja vaimoni, joka on lahjakas taiteilija ja suunnittelija. Sitten julkaisin verkossa artikkeleita, joissa pyysin muita liittymään seuraan, ja tiimi kasvoi nopeasti.

On paljon lahjakkaita ihmisiä, joilla on intohimoinen suhde yksityisyyteen ja tietosuojaan. Suurin osa sijoittajista suhtautuu kuitenkin epäilevästi kilpailuun Facebookin kaltaisia yrityksiä vastaan. Lisäksi olemme valikoivia kumppaneiden suhteen. Olen sijoittanut yritykseen omia säästöjäni, ja toimimme hyvin pienellä budjetilla. Suurimmalla osalla meistä on myös toinen työ.

Yrittäjänä oleminen on yhtä aikaa jännittävää ja pelottavaa. On niin paljon asioita huolehdittavana, ja teknisenä henkilönä minulla on taipumus keskittyä teknisiin asioihin. Mutta on myös vapauttavaa voida itse vaikuttaa kohtaloonsa.

Asiakkaiden löytämisestä en ole huolissani. Strategiamme on houkutella asiakkaiksi ihmisiä, jotka suhtautuvat yksityiseen vakavasti ja todella ymmärtävät sen merkityksen. Heitä on paljon. Ongelmana on, ettei etenkään sosiaalisessa mediassa ole ollut toimivia vaihtoehtoja. Aiomme olla ensimmäisiä yksityisyyteen keskittyviä vaihtoehtoja.

Uskon, että käyttäjäkuntamme kasvaa, jos onnistumme rakentamaan loistavan käyttäjäkokemuksen. Olen kyllä hieman huolissani siitä, miten Facebookin ja Twitterin kaltaiset hallitsevat verkostot hyödyntävät markkina-asemaansa torjuakseen mahdolliset kilpailijat, mutta onneksi EU:ssa on kilpailukomissaari Margrethe Vestager tätä varten.

Jos onnistumme saamaan riittävästi siemenrahoitusta, pystymme tuomaan markkinoille todella mullistavan uudenlaisen sosiaalisen verkoston vuoden kuluessa. Pitkän aikavälin tavoitteemme on vallata markkinaosuutta Facebookin kaltaisilta yrityksiltä ja osoittaa, että sosiaalisessa mediassa on muitakin toimivia liiketoimintamalleja.

Haluaisin kannustaa muitakin ihmisiä, jotka eivät ole tyytyväisiä siihen, miten Internet-talous toimii, olemaan aktiivisia ja vaikuttamaan asioihin. Voit esimerkiksi liittyä hiljattain perustettuun globaaliin MyData-organisaatioon, jonka pääkonttori on Suomessa. Meidän on itse rakennettava sellainen tulevaisuus kuin haluamme tulevaisuuden olevan.”