Know Your Hoods auttaa löytämään parhaimman paikan asua

Jokainen on varmasti joskus miettinyt, mikä asuinalue sopisi parhaiten juuri minulle. Turkulaisen startup-yrityksen Know Your Hoods -palvelu pyrkii vastaamaan kysymykseen tarjoamalla muuttajille suunnatun hakukoneen. Kaikki alkoi turvapaikanhakijoista, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Susanna Lahtinen.

Näyttökuva Know your hoods -palvelusta.

Toimittanut: Riikka Kivekäs

”Yrityksemme tärkein palvelu on Know Your Hoods -hakukone. Se auttaa muuttoa harkitsevaa miettimään, mikä kunta ja asuinalue sopisi parhaiten juuri hänen tarpeisiinsa.

Palvelustamme tekee uniikin se, että yhdistämme erilaista dataa ja asukkaiden todellisia kertomuksia ja kokemuksia yhdeksi kuntarajat ylittäväksi palveluksi. Tällä hetkellä asukkaiden tarinoita voi lukea blogien muodossa ja tavoitteena on pian tuoda mahdollisuus jättää myös arvosteluita omista asuinalueistaan. Tulevaisuudessa tavoitteemme on olla ensisijainen alusta, jolta muuttaja hakee tietoa muuttopäätöksensä tueksi.

Yrityksemme Choose Your Future sai alkunsa vapaaehtoishankkeena syksyllä 2015, jolloin joukko Turun Kauppakorkeakoulun opiskelijoita auttoi alueelle tulleita turvapaikanhakijoita kotoutumaan uuteen ympäristöönsä. Facebookin ja Yhdysvaltain ulkoministeriön järjestämän ”Facebook Digital Challenge”-kilpailun voitto talvella 2016 inspiroi jatkamaan yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemista ja perustimme yrityksen vuonna 2016.

Vuonna 2017 osallistuimme Varsinais-Suomen liiton innovaatiokilpailuun, jossa etsittiin avointa dataa hyödyntäviä ja alueen vetovoimaisuutta edistäviä ratkaisuja. Kilpailussa esittelimme Know Your Hoods -palvelun konseptin, joka voitti kilpailun. Näin pääsimme aloittamaan palvelun varsinaisen suunnittelun ja kehityksen yhdessä Varsinais-Suomen liiton ja Turku Science Park Oy:n koordinoiman TalentTurun kanssa. Myös Turun yliopisto oli mukana hankkeessamme

Open Data as a Service -hankkeen kautta. Nykyään tiimissämme on seitsemän henkilöä. Lisäksi apunamme on monialainen osaajaverkosto, johon kuuluu muun muassa maantieteilijöitä, ICT-ammattilaisia ja kauppatieteilijöitä. Meitä kaikkia yhdistää kunnianhimoinen yrittäminen ja halu tehdä maailmasta edes vähän parempi paikka.

Todellisten asukkaiden tarinat tutuiksi

Meillä käyttäjä on keskiössä. Siksi käyttäjä saa itse valita tärkeimmät hakuehdot. Millaisessa ympäristössä minä haluan asua? Millaisia palveluja kotini lähellä pitää olla? Mikä on minulle sopiva hintataso? Vastausten perusteella palvelu ehdottaa käyttäjälle parhaiten sopivat asuinalueet ja käyttäjä pääsee tutustumaan alueisiin ja lukemaan todellisten asukkaiden tarinoita alueesta.

Tällä hetkellä palvelussa on mukana kaikki Turun ja naapurikunta Kaarinan asuinalueet ja myytävät tontit julkaistiin palveluun helmikuun alussa. Tulevaisuudessa kunnianhimoisena tavoitteenamme on laajentua koko Suomeen ja käymme neuvotteluja myös ensimmäisestä kansainvälisestä pilotista.

Haluamme uudistaa kuntamarkkinointia tuomalla käyttäjän tarpeen keskiöön. Kaupunkilaiset ja asukasyhdistykset ovat olleet innoissaan palvelustamme, kun olemme markkinoineet sitä esimerkiksi Turun kaupunginosapäivillä. Osallistavan markkinoinnin avulla kävijämäärämme ovat kasvaneet tasaisesti ja enimmillään meillä on ollut yli 500 kävijää päivässä.

Avoimet paikkatiedot hyötykäytössä

Hyödynnämme paljon avoimia tietoaineistoja. Paikkatietoaineistoista käytössämme ovat esimerkiksi Tilastokeskuksen PAAVO-postinumeroalueet ja asuntojen myyntihintatiedot, Lounaistiedon palvelupisteet ja Maanmittauslaitoksen kuntarajat. Karttapohjana meillä on OpenStreetMap. Toiveena olisi, että tulevaisuudessa saisimme postinumeroalueita tarkempaa tilastotietoa ja kunnat avaisivat tietojaan, jolloin kunta saisi palvelumme mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti käyttöönsä.”

Palaa lehden sisällysluetteloon

Know Your Hoods -ydintiimiin kuuluu neljä henkilöä.
Know Your Hoods -ydintiimi koolla, vasemmalta: toimitusjohtaja Susanna Lahtinen, teknologiasta vastaava Juho Vainio, sisällöntuottaja Ninna Lehtinen ja projektipäällikkö Soile Puranen.