Umbra sulattaa kaupunkimallin vaikka puhelimeen

”Huomasimme, että pelimaailman optimointiosaamistamme tarvitaan myös oikeassa maailmassa”, kertoo Umbra Softwaren perustaja ja toimitusjohtaja Otso Mäkinen.

Umbran toimitusjohtaja Ismo Mäkinen
Umbra Softwaren perustaja ja toimitusjohtaja Otso Mäkinen. Kuva: Manu Raivio.

”Kolmiulotteista dataa on yhä enemmän ja se on yhä tarkempaa. Esimerkiksi kaupunkimalleissa on jo niin paljon 3D-dataa, että malleja on usein vaikea pyörittää. Ja aineistohan vain tarkentuu koko ajan. Umbran 3D-teknologia saa grafiikan pyörimään sulavammin.

Meidän optimointiteknologiamme ansiosta esimerkiksi Helsingin kolmiulotteista kaupunkimallia voi tarkastella vaikka kännykällä tai sen voi liittää pelimoottoreihin. 3D-optimointiteknologiamme pyörittää 60 kuvaa sekunnissa.

Yritystoiminta lähti peliharrastuksesta noin 20 vuotta sitten. Aluksi meitä oli kaksi mutta vuonna 1994 perustetussa Hybrid Graphicsissa jo seitsemän. Olimme ensimmäisten joukossa kehittämässä peligrafiikkaa yhdessä maailman parhaiden videopeliyhtiöiden kanssa. Siitä saimme etumatkaa ja pian asiakkaitamme olivat peliyhtiöiden lisäksi mm. Nokia, Ericsson, Philips, Samsung ja Symbian. Huippuosaamisen taustalla on siis vuosien työ.

Vuonna 2006 myimme Hybrid Graphicsin yhdysvaltalaiselle Nvidialle. Samana vuonna perustimme Umbran.

Umbrakin keskittyi aluksi pelimaailmaan, mutta aloimme pikku hiljaa saada yhteydenottoja myös pelimaailman ulkopuolelta. Onnistuimme saamaan rahoitusta teknologian edelleen kehittämiseen pääomasijoittajilta, joista isoimpia ovat suomalaiset Inventure ja Lifeline Ventures sekä brittiläinen Initial Capital.

Oikean maailman asiakkaitamme ovat muun muassa arkkitehtitoimistot ja rakennuttajat. Umbran teknologialla voidaan sijoittaa esimerkiksi uuden rakennuksen tietomalli olemassa olevaan kaupunkimalliin. Pilvipohjainen teknologiamme soveltuu myös karttasovelluksiin.

Peliympäristöjen ja oikeiden kaupunkimallien kolmiulotteisuus on samankaltaista, joten koordinaattien käyttö ja tulkinta on tässä mielessä tuttua. Suurin haaste oikeiden kaupunkimallien käytössä on tiedon valtava määrä ja tarkkuus. Kuinka saada tämä valtava datamäärä näkymään yksityiskohtaisesti ja hyvälaatuisena, on se haaste, jonka Umbra pyrkii ratkaisemaan.

Umbrassa on henkilöstöä tällä hetkellä noin 30, ja suurimmalla osalla on pelitaustaa. Aaltoyliopiston 3D-tietokonegrafiikan opinnot on erinomainen pohjakoulutus näihin töihin.

Uskon, että kaupunkimallien markkina kasvaa lähivuosina merkittävästi. Samaan aikaan kasvaa myös aineiston tarkkuus, joten optimoinnille on tarvetta.

Kehitämme nyt optimointi-osaamistamme yhdessä asiakkaiden kanssa ja teemme ratkaisuamme tunnetuksi kaupunkien keskuudessa. Tavoitteemme on olla lähivuosina johtava ratkaisun tarjoaja siihen, miten isoista 3D-aineistoista saadaan helppokäyttöisiä malleja. Näen, että asiakkainamme on silloin jo suurin osa niistä maailman kaupungeista, joilla on kolmiulotteinen kaupunkimalli.”