Hyppää pääsisältöön

Voimajohtohanke Imatra-Huutokoski 110 kV (Imatra)

Toimitusnumero
2019-614480
Toimituslaji
Lunastustoimitus
Kunta
Imatra

Lunastustoimitus

Fingrid Oyj uusii Imatra-Huutokoski välillä sijaitsevan, 1930-luvulla rakennetun 110 kV:n voimansiirtolinjan. Vanha voimansiirtolinja puretaan ja sen tilalle entiseen maastokäytävään rakennetaan uusi linja. Tässä toimituksessa käsitellään kyseisen voimalinjan Imatran kaupungin alueella olevaa linjaosuutta. 

Maanmittauslaitos on myöntänyt hankkeelle lunastus- ja ennakkohaltuunottoluvan 5.9.2019. Lunastusluvan mukaisesti johtoaukean leveys on 26 metriä sekä lisäksi reunavyöhykkeen leveys 10 metriä johtoaukean molemmin puolin. Koska vanhan linjan johtoalue (reunavyöhykkeineen) on lunastettu leveämmäksi, tämän toimituksen jälkeen uusi johtoalue pääasiassa kapenee 12 metriä. Yksittäisten pylväiden paikat tulevat muuttumaan, koska uudelle johdolle tarvitaan vähemmän pylväitä kuin vanhalle johdolle.

Lisätietoa voimajohtoalueen lunastustoimituksesta saatte esitteestä, joka avautuu alla olevasta linkistä "tietoa voimajohtoalueen lunastuksesta".

Voimajohdon rakentaminen

Hakija on ilmoittanut, että johdon rakentaminen on tarkoitus tapahtua vuosina 2019-2022 siten, että rakennettava voimajohto otettaisiin käyttöön vuoden 2022 loppuun mennessä.

Imatran sähköasemalta lähdettäessä pylväälle 1 saakka voimajohto sijoittuu kolmen 110 kV johdon rinnalle, niiden pohjoispuolelle. Voimajohdon rakenteisiin ei tehdä muutoksia. Johtoalue kapenee 8m.

Pylväältä 2 eteenpäin pylväälle 32Y saakka voimajohto sijoittuu yhteispylväisiin Imatra-Kaukopää 110 kV voimajohdon kanssa. Tämä osa voimajohdosta on uusittu aikaisemmin, joten voimajohdon rakenteisiin ei tehdä muutoksia. Johtoalue kapenee 4-8m.

Pylväältä 32Y pylväälle 35Y saakka uusittava voimajohto sijoittuu yhteispylväisiin Imatra-Kaukopää 110 kV voimajohdon kanssa. Johtoalue kapenee 24m.

Pylväältä 36 pylväälle 39 saakka uusittava voimajohto sijoittuu nykyisen Imatra-Kaukopää 110 kV voimajohdon rinnalle sen itäpuolelle. Johtoalue kapenee 12m
.
Pylväältä 40 pylväälle 42Y saakka uusittava voimajohto sijoittuu yhteispylväisiin nykyisen Imatra-Kaukopää 110 kV voimajohdon kanssa. Johtoalue kapenee 12m.

Pylväältä 43 pylväälle 44 saakka uusittava voimajohto sijoittuu nykyisen Imatra- Kaukopää 110 kV voimajohdon rinnalle sen itäpuolelle. Johtoalue kapenee 12m.

Pylväältä 45 pylväälle 56 saakka uusittava voimajohto sijoittuu nykyisen Imatra-Kaukopää 110 kV voimajohdon rinnalle sen itäpuolelle. Johtoalue kapenee 12m.

Rakennusrajoitusalue ulottuu reunavyöhykkeen reunaan asti. 10 m leveä reunavyöhyke perustetaan johtokadun molemmin puolin myös peltoalueelle. Pidemmistä pylväiden jänneväleistä johtuen pylväät rakennetaan uusiin paikkoihin.

Mikko Kuoppalan, Fingrid, pitämä esitys alkukokouksessa löytyy tiedostoista.

Ajankohtaista

Toimituksen alkukokous pidettiin 14.11.2019 Imatran kaupungintalolla.

Toimituksen jatkaminen

Lunastustoimitusta jatketaan korvauskäsittelyllä sen jälkeen, kun uusi johto on valmis. Jatkokokous ajoittuu arviolta vuodelle 2023

Yhteystiedot

Maanmittauslaitos (lunastustoimitus)

  • Toimitusinsinööri Jyrki Puupponen, p. 040 1909871, jyrki.puupponen@maanmittauslaitos.fi, 

Fingrid Oyj (lunastaja)

  • Mikko Kuoppala, p. 030 395 5220, mikko.kuoppala@fingrid.fi

Linkit

Fingrid hankesivut

Ympäristöselvitys

Fingrid karttapalvelu

Liitteet

Jos olet osallisena toimituksessa ja tarvitset toimituksen liitteen saavutettavassa muodossa, ota yhteyttä toimitusinsinööriin (ei koske karttaliitteitä).