Hyppää pääsisältöön

Miksi huoneistotietojärjestelmä tarvittiin ja keiden pitää nyt toimia? – kuuntele podcast

Kuuntele 19 minuutissa kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää huoneistotietojärjestelmästä: mitä se sisältää, miksi se tarvittiin, keiden pitää toimia ja milloin?

Kuvassa ovat Janne Murtoniemi ja Jenni Tommila. Taustalla on mikrofoni.

Podcastissa huoneistotietojärjestelmästä vastaava johtaja Janne Murtoniemi Maanmittauslaitoksesta kertoo kaiken olennaisen osakeluetteloiden siirrosta, maksullisuudesta, käytännöistä, tuesta, taustoista ja tulevaisuudensuunnitelmista. Haastattelijana toimii Jenni Tommila.

Kuuntele podcast

Mitä hyötyä huoneistotietojärjestelmästä on?

– Huoneistotietojärjestelmään siirtyvät kaikki Suomen noin 90 000 taloyhtiötä ja puolitoista miljoonaa osakehuoneistoa, kertoo Janne Murtoniemi Maanmittauslaitoksesta.

Huoneistotietojärjestelmä parantaa asuinhuoneistojen tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuutta ja luotettavuutta. Se myös sujuvoittaa kaupankäyntiä ja luotonantoa.

Yksittäiselle osakkeenomistajalle huoli osakekirjan säilyttämisestä ja tallettamisesta poistuu, koska osakekirja on sähköisessä rekisterissä eikä voi sieltä kadota. Taloyhtiöiltä päättyy osakeluettelon tietojen ylläpitovastuu sillä hetkellä, kun osakeluettelo on siirretty Maanmittauslaitokselle.

Kuka päättää huoneistotietojärjestelmään siirtymisestä?

– Päätöksen liittymisestä tekee asunto-osakeyhtiön hallitus. Asia käsitellään hallituksen kokouksessa ja sen jälkeen hallitus tiedottaa siitä taloyhtiön asukkaille. Päätöksen jälkeen hallituksen puheenjohtaja pystyy tehdä osakeluettelon siirron sähköisessä osakeluettelon siirtopalvelussa.

Osakeluettelon siirto on tänä vuonna maksutonta Maanmittauslaitoksen perimien maksujen osalta.

– Toki täytyy muistaa, että isännöitsijöille siirrosta aiheutuu työtä, joten isännöitsijät saattavat periä taloyhtiöltä jonkinmoisia maksuja, jotka on sovittu näissä taloyhtiön ja isännöitsijän välisissä sopimuksissa, Murtoniemi toteaa.

Mitä osakkaan tulee tehdä?

Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelonsa, niin vasta sen jälkeen yksittäinen asunnon omistaja pystyy ylipäätään tekemään mitään. Osakkeenomistajilla on lain mukaan kymmenen vuoden aika, jonka aikana osakekirja pitää mitätöidä.

– Ehkä tärkein vinkki tässä vaiheessa on: jos osakekirja on asukkaalla itsellään hallussa, niin sen pystyy tuoda Maanmittauslaitoksen toimipisteeseen, jossa osakekirja mitätöidään. Mutta jos osakekirja on asuntolainen vakuutena pankissa, niin siinä tilanteessa sitä ei ole mitään erityistä syytä lähteä muuttamaan sähköiseksi, Murtoniemi kertoo.

Lisätietoja

Huoneistojen omistuksen palvelujen johtaja Janne Murtoniemi, 040 710 8862, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi

Kuuntele Podcast Soundcloudissa 

Lue podcastin tekstivastine
 

Huoneistot
Huoneistotietojärjestelmä
Osakeluettelon siirto

Uusimmat uutiset ja artikkelit