Aloitin itse käsittelemään rekisteröintejä asiantuntijan roolissa elokuussa 2019. Alkuun rekisteröinneissä oli paljon manuaalityötä, koska rekisterinpitosovelluksemme oli vielä keskeneräinen. Rekisteröinti vaati monta eri exceliä ja se oli melkoisen hidasta ja työlästä tekemistä.
Vuonna 2019 huoneistokirjaamisessa työskenteli kuusi (6) kokoaikaista käsittelijää ja 13 ns. hybridiä, jotka käytännössä kuitenkin keskittyivät huoneistoasioihin. Tuosta käsittelijämäärästä olemme tulleet todella huimasti eteenpäin, sillä syksyllä 2025 meitä on jo noin 180.
Myös hakemusmäärät ovat kasvaneet vuodesta 2019 melkoisesti. Kun vuonna 2019 saapui 12 500 omistuksen rekisteröintihakemusta, vuonna 2023 hakemuksia tuli 242 500 ja vuonna 2024 määrä oli 193 453.
Missä nyt mennään?
No nythän tämä alkaa näyttää ihan loistavalta, sillä digitaalisuus on saapunut avuksemme ja tietysti myös asiakkaidemme avuksi.
Viime vuoden marraskuussa apuun riensi Asuntokaupan rajapintapalvelut, mikä mahdollisti hakemusten saapumisen sähköisesti rajapintojen kautta. Kun omistuksen rekisteröintihakemus on tullut automaattisesti vireille, odotamme osakekirjoja, jotta voimme ratkaista hakemukset. Alkuvuodesta 2025 Asuntokaupan rajapintapalvelut toivat mukanaan myös hakemukset, joissa on jo sähköinen omistus.
Helmikuussa 2025 avuksemme tuli Asiointipalvelu, jonka kautta henkilöasiakkaat ja organisaatioiden edustajat voivat lähettää Maanmittauslaitokselle omistuksen rekisteröintihakemuksen sähköisesti.
Mitä tämä sitten tarkoittaa meillä Huoneistojen omistuksen palveluissa?
Tämä merkitsee meille todella paljon. Digitalisaatio helpottaa työtämme ja lyhentää käsittelyaikoja, vaikka läheskään kaikki hakemuksemme eivät tule meille sähköisesti. Tänä vuonna asuntokaupan rajapintapalvelun kautta meille on saapunut omistuksen rekisteröintihakemuksia ja panttauksia yhteensä yli 19 000 ja asiointipalvelun kautta omistuksen rekisteröintejä on saapunut noin 11 000.
Kun hakemus saapuu meille asuntokaupan rajapintapalvelun kautta, tulee se automaattisesti vireille, tämä poistaa yhden vaiheen prosessissamme vapauttaen aikaa muuhun. Ja jos omistuksen rekisteröinnin pohjalla on sähköinen omistusmerkintä huoneistorekisterissä, voidaan hakemus ratkaista heti sen saavuttua. Jos taas omistuksen pohjalla on paperinen osakekirja, jäämme odottamaan, että osakekirja saapuu. Tämän jälkeen hakemus voidaan ratkaista, kuten myös usein hakemuksessa oleva panttaushakemus. Edellä mainitussa tapauksessa käsittelyaika on noin 2 -15 päivää, käsittelyaika muodostuu alkuperäisen osakekirjan odottelusta.
Lähitulevaisuudessa siintävät jo myös automaattiratkaisut. Kaikkia asioita emme saa jatkossakaan automaattisesti ratkaistua, mutta yksinkertaisemmat asiat kyllä. Automaattiratkaisut vaikuttavat toimintaamme positiivisesti, jatkossa voimme keskittää tekemistämme monimutkaisempiin hakemuksiin, tällaisia ovat esimerkiksi kuolinpesiin liittyvät hakemukset.
Tunnelin päässä näkyy siis jo kirkas valo, eikä se meidän tapauksessamme ole vastaan tuleva juna.
Tiina Pöyhönen
Kirjoittaja työskentelee Palvelupäällikkönä Maanmittauslaitoksen huoneistojen omistuksen palveluissa
Maanmittauslaitoksen blogissa eri kirjoittajat käsittelevät Maanmittauslaitoksen ajankohtaisia asioita.