Om Lantmäteriverket eller en person i verkets tjänst har förfarit lagstridigt, felaktigt eller på ett obehörigt sätt, eller har försummat sina uppgifter, kan var och en anföra förvaltningsklagan hos Lantmäteriverket.
Förvaltningsklagan är inte ett rättsmedel. Det är inte möjligt att genom förvaltningsklagan söka ändring i exempelvis ett beslut som meddelats vid en lantmäteriförrättning eller ett inskrivningsärende.
I ett avgörande som ges av Lantmäteriverkets centralförvaltning med anledning av förvaltningsklagan fattas inga beslut om någons rätt, fördel eller skyldighet. I avgörandet ingår endast ett ställningstagande till huruvida man i den verksamhet som är föremål för klagomålet har följt de krav som ställs i lag och som förutsätts av en god förvaltning och i övrigt förfarit på ett behörigt sätt.
Förvaltningsklagan ska anföras skriftligt. Anförande och behandling av en förvaltningsklagan hos Lantmäteriverket är avgiftsfritt. Förvaltningsklagan kan vara fritt formulerad eller skrivas på nedanstående blankett.
Den som anför klagan ska uppge på vilka grunder denne anser att förfarandet varit felaktigt. Av klagan ska även framgå den klagandes kontaktuppgifter. Till den skriftliga förvaltningsklagan ska bifogas alla sådana handlingar som den klagande har i sin besittning och som är väsentliga med tanke på klagan.
Endast i undantagsfall undersöker Lantmäteriverket förvaltningsklagan som gäller över två år gamla ärenden.
Ett avgörande i klagomålsärende ges i huvudsak inom tre månader räknat från den dag då klagan inkommit till Lantmäteriverket. Avgörandet kan inte överklagas genom besvär.
På förvaltningsklagan tillämpas föreskrifterna i 8 a kap. i förvaltningslagen.
Förvaltningsklagan är ett offentligt dokument.