Hyppää pääsisältöön

Kiitos 30 000 asiakaspalautteesta – Paransimme käytettävyyttä ja yhtenäistimme termejä

Saimme asiakkailtamme vuonna 2022 lähes 30 000 palautetta. Maanmittauslaitoksella toivomme jatkossakin asiakkailtamme runsasta palautetta ja kehitysideoita. Monet palveluissa toteutetut parannukset ovat saaneet alkunsa juuri asiakkailta saadun palautteen inspiroimana.

Asiakaspalvelu
Kuva:
JULIA HAUTOJÄRVI

Digitaalisista palveluistamme keräämme palautetta kyselyjen kautta. Keräämme palautetta Asiointipalvelussa ja Kiinteistövaihdannan palvelussa sekä uusimpina Huoneisto- ja Kiinteistökirjaamisen palvelussa jatkuvasti. Toteutamme lisäksi tyytyväisyystutkimusta yksittäisistä palveluistamme, esim. organisaatioiden suosimasta Kiinteistötietopalvelusta sekä Tilusjärjestelyistä.

Asiakkaamme antoivat meille lähtökohtaisesti asteikolla 1–5 arvosanat 4 (tyytyväinen) ja 5 (erittäin tyytyväinen) palveluistamme. Asiakkaistamme suurin osa arvioi saamansa puhelin- ja chattipalvelun arvosanalla 4 tai 5 sekä huoneistoihin ja kiinteistöihin liittyvien hakemusten käsittelyssä yleisarvosana oli 4 tai 5.

Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat käsittelyn joustavuuteen, mutta saatavilla olevaan ohjeistukseen asiakkaat toivovat parannusta. Käyttäjiltä saimme palautetta mm. Ohjeiden vaikeaselkoisuudesta. Näiden perusteella Kiinteistötietopalvelun verkkosivuja ja palvelun käyttöön liittyviä ohjeita päivitetään kevään 2023 aikana.

Saimme kehuja ja arvokkaita parannusehdotuksia

Kiinteistövaihdannan palvelussa vuonna 2022 mm. yhtenäistimme termistöä asiointipalvelun ja verkkosivuston kanssa. Asiointipalvelun osalta paransimme viime vuoden aikana mm. käytettävyyttä.

Kiinteistövaihdannan palvelun käyttö koettiin sujuvaksi ja suurin osa kyselyyn vastanneista antoi palvelulle arvosanaksi 4 tai 5. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat ovat palvelun helppokäyttöisyyteen.

"Tosi sujuva ja kätevä palvelu. Neuvoo hyvin käyttäjää, joten ensikertalainenkin osaa tehdä kaupat sujuvasti ilman asiantuntijaa." – Asiakaspalaute

Asiointipalvelussa selvitettiin kokemuksia hakemusten tekemisestä ja karttojen tilaamisesta. Suurin osa vastanneista oli palveluun tyytyväisiä. Kuten Kiinteistövaihdannan palvelussa myös Asiointipalvelussa nimenomaan helppokäyttöisyys sai kiitosta.

Asiakkaamme toivoivat myös parannusta ja eniten toivottiin kehittämistä sisällön ymmärrettävyyteen ja opastukseen. Asiointipalvelussa hakemuksia tehneet toivoivat parannusta niin ikään sisällön ymmärrettävyyteen sekä helppokäyttöisyyteen ja karttatilauksissa toivottiin viilausta kartan tietojen valintoihin ja helppokäyttöisyyteen.

"Kartan esikatselua voisi vielä parantaa eli koko kartta näkyviin." – Asiakaspalaute

Kiinteistötietopalvelun helppous sai kiitosta

Loppuvuonna 2022 Kiinteistötietopalvelun organisaatiokäyttäjät vastasivat asiakastyytyväisyyskyselyyn yli 3 000 kertaa. Tavoitteena oli kerätä tietoa palvelun käyttäjien kokemuksista, jotta pystyisimme vastaamaan toiveisiin paremmin. Tulosten perusteella käyttäjät ovat tyytyväisiä: Palvelu toimii hyvin ja sitä on helppo käyttää.

"Kiinteistötietopalvelu on mielestäni nopea ja helppokäyttöinen. Se on tärkeä työkalu töiden hoitamiseen." -Asiakaspalaute

Kyselyn avoimissa vastauksissa oli paljon ehdotuksia ja toiveita. Palvelu on sellaisenaan ollut käytössä jo kymmenen vuotta, ja uudistamisen aika alkaa olla käsillä. Keräämiämme palautteita ja kehitysideoita sekä uusimman kyselyn vastauksia hyödynnetään palvelun uudistamisessa.

Toivomme jatkossakin, että pystymme vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin ja toiveisiin, joten jokainen meille tullut palaute on tärkeä. Niiden pohjalta pystymme kehittämään palveluitamme entistäkin toimivimmiksi.

Lisätietoja

  • Asiakkuusjohtaja Susanne Hellman [029 531 4990 ja susanne.hellman@maanmittauslaitos.fi]
Asiakaspalvelu
Palvelut

Uusimmat uutiset ja artikkelit