Hyppää pääsisältöön

Kiinteistötietopalvelu: ”Hyvä ja tarpeellinen palvelu työssäni”

Tämä lausahdus kuvaa hyvin Kiinteistötietopalvelun käyttäjiä. Joulukuussa 2022 tehdyn asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan käyttäjät ovat tyytyväisiä palveluun ja antavat sille yleiseksi arvosanaksi 4,26 asteikon ollessa 1-5. Yli puolet vastaajista käyttää Kiinteistötietopalvelua vähintään kerran viikossa tai jopa useammin. Yli 70 % vastaajista työskentelee valtiolla tai kunnalla. 

Vanha tuttu

Kiinteistötietopalvelu on sellaisenaan ollut käytössä jo kymmenen vuotta. Palvelu on varmatoiminen ja muutokset ovat olleet vähäisiä. Tämä näkyy myös kyselyn vastauksissa. Palvelua osataan käyttää ja tiedot löytyvät helposti. Palvelun ikä tulee kuitenkin esiin osassa vastauksia. Esimerkiksi tietojen hakemiseen toivotaan kätevämpiä tapoja ja palvelua haluttaisiin käyttää myös mobiililaitteilla. 

Kiinteistötietopalvelun uudistaminen on edessä, mutta vielä ei ole päästy aloittamaan. Palautteita ja kehittämisaloitteita on jo kerätty ja myös tämän kyselyn vastauksia tullaan hyödyntämään palvelun uudistamisessa. 

Entä uudet asiakkaat - saatiinko palvelu käyttöön? 

Kiinteistötietopalvelun kautta on saatavissa tietoja, joiden käyttöä säädellään erityislaeilla. Tämä näkyy myös palvelun käyttöönotossa. On kirjallisesti kuvailtava tietojen käyttötarkoitusta ja laadittava asiaan kuuluvia papereita. Kyselyn avoimissa vastauksissa näkyy, että Kiinteistötietopalvelun käyttöönotossa on ollut haasteita. On ollut vaikea hahmottaa mitä palvelusta on saatavilla ja mitä kaikkia käytännön toimia on hoidettava ennen kuin varsinainen käyttö voi alkaa. Käyttöönoton sujuminen sai kyselyssä arvosanan 4,21.

Palvelun verkkosivuja uudistetaan tänä keväänä ja tarkoitus on entistä selkeämmin kuvata mitä palvelusta on saatavilla ja miten palvelun saa käyttöön. Mietimme lisäksi, miten muuten voisimme parantaa ohjeistusta. Myös käyttäjätunnusten ja oikeuksien hallinnointityökalun Käyttövaltuushallinnan (KVH) ohjeita päivitetään tämän kevään aikana. 

Sekä palvelun uusien että vanhojen käyttäjien kannattaa käydä katsomassa myös palvelun esittelyvideo. Siitä saa hyvä yleiskäsityksen mitä kaikkea palvelu tarjoaa. Video löytyy myös Kiinteistötietopalvelun kuvauksesta.

Vahva tunnistautuminen puhututtaa edelleen

Marraskuussa 2020 Kiinteistötietopalvelun kirjautumisessa siirryttiin vahvaan Suomi.fi-tunnistautumiseen. Muutos oli iso ja näkyy edelleen kyselyn vastauksissa. Suomi.fi-tunnistautuminen tarjoaa tietyt välineet, joilla kirjautumisen voi tehdä. Valittavana ovat toimi- / virkakortti, mobiilivarmenne ja pankkitunnukset. Organisaation sisällä tulee tehdä päätös siitä, mitä välinettä kirjautumisessa käytetään. Jos esimerkiksi käyttäjä kokee, että ei halua kirjautumisessa käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksia, tulee olla yhteydessä oman organisaation yhteyshenkilöön ja käynnistää keskustelu välineen vaihtamisesta esimerkiksi organisaation tarjoamaan mobiilivarmenteeseen. 

Muistutuksena vielä, että mobiilivarmenteeseen liittyvissä asioissa kannatta olla yhteydessä organisaation omaan puhelinoperaattoriin. Samoin toimi- / virkakorttiin liittyvät asiat tulee hoitaa Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Tämän lisäksi organisaation oma ICT-tuki todennäköisesti hoitaa mm. toimikortinlukijoihin liittyvät virhetilanteet ja päivitykset. 

Kirjautuminen aina uudelleen päivän mittaan

Moni käyttäjä kertoo Kiinteistötietopalvelun olevan siellä taustalla koko työpäivän ajan auki. Jos palvelua ei aktiivisesti käytä, kirjaa palvelu käyttäjän ulos. Käytännössä tämä johtaa siihen, että palveluun on kirjauduttava useita kertoja päivässä. Niin kätevää kuin se olisikin, ei tähän automaattiseen aikakatkaisuun ole mahdollista saada muutosta. Mikäli Kiinteistötietopalvelua ei aktiivisesti käytä, kirjataan käyttäjä tietoturvasyistä ulos palvelusta. 

Käyttäjätunnusten ja oikeuksien hallinnointityökalu Käyttövaltuushallinta (KVH)

Hankala nimi ja ehkä vähän hankala käyttääkin. Suurin osa käyttäjistä on käynyt KVH:ssa vain kerran kirjaamassa tietoihin henkilötunnuksensa. Yhteyshenkilöillä KVH on enemmän käytössä ja vastausten perusteella sen kanssa ei ole ollut ihan helppoa. KHV sai kyselyssä arvosanakseen 3,76. Onneksi olemme parhaillaan päivittämässä yhteyshenkilöiden ohjeita. Jatkossa on myös tarkoitus enemmän tiedottaa yhteyshenkilöitä esimerkiksi hyvistä käytännöistä ja vinkeistä. Toivottavasti tästä on teille apua. 

Ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua

Kyselyn osa-alueista parhaimmat arvosanat saa asiakastuki, 4,39. Vastaajista yli 550 on ollut yhteydessä asiakastukeemme joko puhelimitse tai sähköpostitse. Palvelu on koettu nopeaksi, ystävälliseksi ja asiantuntevaksi. Välillä asioiden selvittämiseen on mennyt enemmän aikaa, mutta siitä huolimatta ratkaisuja ja vastauksia on löytynyt. 

Näin kysely toteutettiin 

Kiinteistötietopalvelun asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin joulukuun 2022 alussa. Lähetimme kaikille palvelun käyttäjille sähköpostitse linkin kyselyyn. Kyselyyn vastasi 3 048 käyttäjää.

Kyselyn avulla halusimme selvittää Kiinteistötietopalvelun käyttäjien kokemuksia ja näkemyksiä toiminnastamme sekä auttaa meitä kehittämään palvelujamme. 

Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille!


Verkkopalveluiden asiakastuen tavoitat:
tietopalvelut(at)maanmittauslaitos.fi tai 029 530 1119 (arkisin klo 9–12)

Lisätietoja Kiinteistötietopalvelusta sekä kirjautumislinkki palveluun

Katso esittelyvideo palvelusta

Uusimmat palvelutiedotteet