Hyppää pääsisältöön

Apua teknisiin ongelmiin

Jos palvelu ei käynnisty vaan joudut palvelusta ulos heti tunnistautumisen jälkeen, kokeile kirjautua uudelleen. Jos tämä ei auta, tässä vinkkejä, jotka useissa tapauksissa auttavat ongelmiin.

Huomaathan, että Kiinteistötietopalvelun käyttö edellyttää sopimusta Maanmittauslaitoksen kanssa.

Käytäthän uusimpia selainversioita?

Palvelun toimivuuden takaamiseksi kannattaa käyttää selaimen uusinta saatavilla olevaa versiota. Vanhoissa selainversioissa palvelut eivät välttämättä enää toimi niin kuin pitäisi.

Palveluiden kehityksessä ja testauksessa varmistetaan, että ne toimivat yleisimmillä selaimilla (esimerkiksi Chrome, Firefox ja Edge) ja niiden uusimmilla versioilla. 

Internet Explorer -selaimella voi käyttää vain Kiinteistötietopalvelua, muiden palvelujen käyttö ei ole enää mahdollista.

Selaimen virkistäminen F5 -painikkeella

Virkistä näkyvissä oleva palvelun sivu klikkaamalla F5 -painiketta näppäimistöltä. Toiminto palauttaa sovelluksen alkutilaan. 

Selaimen välimuistin ja evästeiden tyhjennys

Siirry palvelun sivulta jollekin toiselle nettisivulle. Tyhjennä selaimen välimuisti ja evästeet ainoassa auki olevassa selainikkunassa.

Toiminto löytyy esimerkiksi Chrome-selaimessa Asetukset / Tietosuoja ja turvallisuus -kohdasta -> Poista selaustiedot. Palaa uudelleen käyttämääsi palveluun.

Tietoturvaohjelmiston asetukset

Tunnistautumisen jälkeinen toimimattomuus saattaa johtua käyttämästäsi tietoturvaohjelmasta.

Varmista, että se ei estä palvelua toimimasta. Jos tietoturva-asetukset on säädetty tiukoiksi, tulee käyttämäsi palvelun verkko-osoitteet listata erikseen sallittujen sivujen listalle. Sallituiksi merkittävät osoitteet palveluittain:

Asiointipalvelu

  • asiointi.maanmittauslaitos.fi
  • hkp.maanmittauslaitos.fi

Kiinteistötietopalvelu

  • kiinteistotietopalvelu.maanmittauslaitos.fi
  • hkp.maanmittauslaitos.fi

Kokeile toista selainta

Mikäli edellä luetellut toimet eivät auta, voit myös testata jotain toista selainta.

Suomi.fi-tunnistautuminen

Asiointipalvelu ja Kiinteistönvaihdannan palvelu

Asiointipalveluun ja Kiinteistönvaihdannan palveluun kirjaudutaan vahvaa tunnistusmenetelmää käyttäen Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta.

Jos kirjautumisessa on ongelmia, voit kokeilla seuraavia asioita:

  • jos mobiilivarmenne ei toimi tai menee jumiin, ota yhteyttä puhelinoperaattoriisi 
  • ohjeita vahvan tunnistuksen toiminnasta voit kysyä myös Suomi.fi-tunnistuspalvelun tuesta, Digi- ja väestötietovirastosta

Kiinteistötietopalvelu

Kiinteistötietopalveluun kirjaudutaan vahvaa tunnistusmenetelmää käyttäen Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta. Vahvan tunnistuksen toimiminen edellyttää, että käyttäjän tietoihin on käyttövaltuushallinnassa (KVH) kirjattu henkilötunnus. Henkilötunnuksen tulee olla oikeaa muotoa, kuten esim. KELA-kortilla. Käyttövaltuushallinnassa tulee käyttäjällä olla myös käyttöoikeudet Kiinteistötietopalveluun. 

Jos edellä mainitut asiat ovat kunnossa, mutta kirjautuminen ei onnistu, voit varmistaa vielä seuraavat asiat: 

  • kysy lisäohjeita oman organisaatiosi ICT-tuesta, esimerkiksi virka-/toimikortin ajureiden päivitys saattaa auttaa joissain tilanteissa
  • jos mobiilivarmenne ei toimi tai menee jumiin, ota yhteyttä puhelinoperaattoriisi 
  • ohjeita vahvan tunnistuksen toiminnasta voit kysyä myös Suomi.fi-tunnistuspalvelun tuesta, Digi- ja väestötietovirastosta

Jos ongelmat jatkuvat, ota yhteyttä asiakastukeen: tietopalvelut@maanmittauslaitos.fi