Hoppa till huvudinnehåll

Hjälp vid tekniska problem

Om tjänsten inte startar utan du blir utkastad ur tjänsten genast efter att du har identifierat dig, kan du försöka logga in på nytt. Om det inte heller hjälper ger vi här tips som ofta hjälper vid problem.

Kom ihåg att användningen av Fastighetsdatatjänsten förutsätter att ett avtal ingås med Lantmäteriverket.

Du använder väl den nyaste webbläsarversionen?

För att säkerställa att tjänsten fungerar är det bra att använda den senaste tillgängliga versionen av webbläsaren. Tjänsterna fungerar inte nödvändigtvis som de ska i gamla versioner.

I utvecklingen och testningen av tjänsterna säkerställs det att de fungerar med de vanligaste webbläsarna (till exempel Chrome, Firefox och Edge) och deras senaste versioner.

Du kan endast använda Fastighetsdatatjänsten med webbläsaren Internet Explorer, användning av övriga tjänster är inte längre möjligt med webbläsaren i fråga.

Uppdatering av webbplatsen med F5-tangenten

Uppdatera den sida som visas i tjänsten genom att klicka på F5-tangenten på ditt tangentbord. Funktionen återställer applikationen.

Rensning av webbläsarens cache och kakor

Gå från tjänstens webbplats till någon annan webbplats. Töm webbläsarens cache och ta bort kakorna endast i det webbläsarfönster som är öppet.

Funktionen hittar du till exempel i webbläsaren Chrome under Inställningar/Integritet och säkerhet -> Rensa webbinformation. Gå tillbaka till tjänsten som du använde.

Inställningar i säkerhetsprogramvaror

Stoppet efter att du identifierat dig kan bero på det säkerhetsprogram du använder.

Kontrollera att programmet inte hindrar tjänsten från att fungera. Om säkerhetsinställningarna är strikta ska webbadresserna till den tjänst du använder läggas skilt på förteckningen över tillåtna webbplatser. Tillåtna adresser enligt tjänst:

E-tjänsten

  • asiointi.maanmittauslaitos.fi
  • hkp.maanmittauslaitos.fi

Fastighetsdatatjänsten

  • kiinteistotietopalvelu.maanmittauslaitos.fi
  • hkp.maanmittauslaitos.fi

Pröva på en annan webbläsare

Om åtgärderna som nämns ovan inte hjälper kan du även pröva på någon annan webbläsare.

Identifiering i Suomi.fi

E-tjänsten och Fastighetsöverlåtelsetjänsten

Inloggning till e-tjänsten och Fastighetsöverlåtelsetjänsten sker med stark autentisering via identifieringstjänsten Suomi.fi.

Om du har problem med att logga in, kan du pröva på att göra följande:

Fastighetsdatatjänsten

Inloggning till Fastighetsdatatjänsten sker med stark autentisering via identifieringstjänsten Suomi.fi. Ett krav för att stark autentisering ska fungera är att en personbeteckning har lagts in i användarens uppgifter i behörighetshanteringen. Personbeteckningen ska vara i rätt format, som på till exempel FPA-kortet. I behörighetshanteringen ska användaren även ha behörighet att använda Fastighetsdatatjänsten.

Om allt är i skick vad gäller ovannämnda, men inloggningen misslyckas, kan du ännu kontrollera följande:

  • be om ytterligare anvisningar från ICT-stödet i din organisation, till exempel kan uppdatering av drivrutinerna i tjänste-/smartkortet ibland hjälpa
  • om mobilcertifikatet inte fungerar eller får stopp, ta kontakt med din telefonoperatör
  • du kan också be om anvisningar om hur stark autentisering fungerar från stödet för identifieringstjänsten Suomi.fi, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Om problemen kvarstår, kontakta