Hyppää pääsisältöön

Rekisteröinnin ruuhkat saatu kuriin – käsittelyajat pudonneet kuukausista viikkoihin

Maanmittauslaitos tehosti kiinteistöjen ja huoneistojen rekisteröintihakemusten käsittelyä organisaatiomuutoksella, robotiikalla ja lisätyövoimalla.

Taloja pellon vieressä
Kuva:
Riku Nikkilä

Vielä viime syksynä kiinteistökauppojen rekisteröinti kesti Maanmittauslaitoksessa keskimäärin neljä kuukautta. Vuodenvaihteessa toteutetun organisaatiomuutoksen sekä muiden kehittämistoimenpiteiden myötä omistusten rekisteröinnin hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on enää neljä viikkoa. 

– Olemme kehittäneet toimintaamme paljon, rekrytoineet lisää työntekijöitä sekä hyödyntäneet robotiikkaa. Tämä näkyy vihdoin konkreettisesti lyhentyneinä käsittelyaikoina. Lisäksi käsittelyaikojen lyhentymistä on vauhdittanut myös alkuvuonna entisestään hiljentynyt kiinteistökauppa, toteaa kiinteistöjen omistuksen palveluiden johtaja Pia Aulio

Maanmittauslaitos valmiina huoneistotietojärjestelmän tuomaan kasvuun

Huoneistotietojärjestelmä on vuonna 2019 käyttöön otettu sähköinen rekisteri, johon kerätään tiedot osakehuoneistojen, kuten asuntojen ja autopaikkojen, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Huoneistotietojärjestelmään siirtyvät Suomen noin 90 000 taloyhtiötä ja 1,5 miljoonaa osakehuoneistoa.

Taloyhtiöillä on aikaa siirtää osakeluettelonsa maksutta huoneistotietojärjestelmään tämän vuoden loppuun mennessä. Maanmittauslaitos on valmiina siirtojen mukanaan tuomaan huoneistojen rekisteröintihakemusten kasvuun, vakuuttaa huoneistojen omistuksen palveluita luotsaava Janne Murtoniemi

– Olemme tehneet paljon sisäistä kehitystyötä ja sujuvoittaneet toimintaamme yhdessä muiden yksiköiden kanssa, mikä näkyy asiakkaalle sujuvampana ja nopeampana palveluna, toteaa Murtoniemi tyytyväisenä.

Huoneistojen rekisteröintihakemukset otetaan käsittelyyn noin kolmen viikon kuluessa hakemuksen tekemisestä.

Asiakkaat tyytyväisiä saamaansa palveluun

Viime joulukuusta lähtien jokaisen rekisteröintiratkaisun yhteydessä on lähtenyt asiakkaille palautekysely. Alkuvuoden palautekyselyihin on vastannut yhteensä 1350 asiakasta. 

Sekä huoneistojen että kiinteistöjen hakemusten käsittelyssä 95 % kyselyyn vastaajista on arvioinut saamansa palvelun kokonaisuudessaan arvosanalla 4 tai 5 (asteikolla 1-5). Asiakastyytyväisyys näkyy myös palautteiden avoimissa vastauksissa.

–  Asiakkaamme kiittelevät aivan nimeltä palveluneuvojia tai asian käsittelijöitä siitä, kuinka hyvin heidän asiansa on hoidettu, iloitsee huoneistojen omistuksen palveluiden palvelupäällikkö Suvi Väärälä. Kiinteistöjen hakemusten käsittelyssä kiitosta saa myös käsittelijöiden rautainen ammattitaito. 

Kannattaa suosia sähköistä asiointia

Entistä useammin ihmiset hoitavat kiinteistöasiansa nykyään sähköisten hakemuskanavien kautta. Maanmittauslaitoksen asiointipalvelun kautta voi hakea lainhuutoa ja vuokra- tai muun erityisen oikeuden rekisteröintiä tai täydentää vireillä olevaa hakemusta. Kiinteistövaihdannan palvelussa voi hakea uutta kiinnitystä sekä sähköisen panttikirjan siirtoa tai kuolettamista. 

– Toivoisimme vielä, että ammatti- ja yritysasiakkaat ottavat sähköiset hakemuskanavamme pian täysipainoisesti käyttöön, sanoo kiinteistöjen omistuksen palveluiden palvelupäällikkö Saara Vesa

Lisätietoja

Johtaja Pia Aulio, kiinteistöjen omistuksen palvelut, 050 300 9184
Johtaja Janne Murtoniemi, huoneistojen omistuksen palvelut, 040 710 8862

etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi

Kiinteistöt
Huoneistot
Mediatiedote

Uusimmat uutiset ja artikkelit