Hyppää pääsisältöön

Organisaatioille mahdollisuus hoitaa kiinteistöasioitaan sähköisesti

Maanmittauslaitos on laajentanut sähköisen asiointipalvelun käyttöä nyt myös organisaatioille. Organisaation edustaja näkee yhtiön omistuksessa olevat kiinteistöt ja voi tehdä erilaisia hakemuksia yhtiön puolesta. 

Organisaation edustajana asiointipalvelussa voi toimia kaupparekisteriin kirjattu yhtiön nimenkirjoittaja tai henkilö, jolle yhtiön nimenkirjoittaja on antanut Suomi.fi-valtuutuksen toimia yhtiön puolesta.

Osa asiointipalvelun palveluista maksetaan asioinnin yhteydessä. Maksun voi suorittaa joko verkkopankissa tai luottokortilla.

Katsele tietoja sekä osta otteita, todistuksia ja karttoja

Organisaation edustaja näkee asiointipalvelussa yhtiön omistamat kiinteistöt, määräalat sekä vuokraoikeudet ja voi tarkastella niihin liittyviä omistus- ja kiinnitystietoja maksutta. Jos yhtiöllä on vireillä hakemusasioita, näkyvät niihin liittyvät tiedot käynnissä olevissa asioissa. Tällaisia asioita voivat olla mm. omistusoikeuden rekisteröinti eli lainhuuto ja maanmittaustoimitus. 

Asiointipalvelun kautta voi myös ostaa otteita ja todistuksia sekä omista kiinteistöistä että kaikista muistakin kiinteistöistä. Valikoimasta löytyvät lisäksi erilaiset kartat ja karttatulosteet. 

Organisaation edustaja voi katsoa palvelusta maksutta organisaation osakehuoneistojen perustiedot, jos osakehuoneistosta on sähköinen omistajamerkintä Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmässä. Osakehuoneiston perustietoja ovat: yhtiön Y-tunnus, osakeryhmän tunnus, osakkeiden numerot ja lukumäärä.

Tee hakemuksia

Organisaation edustaja voi yhtiön puolesta tehdä erilaisia hakemuksia kiinteistöihin liittyen. Palvelussa voit mm. hakea

  • omistusoikeuden rekisteröintiä eli lainhuutoa
  • vuokraoikeuden rekisteröintiä
  • vuokraoikeuden siirtoa
  • muun oikeuden rekisteröintiä
  • rajankäyntiä tai muuta maanmittaustoimitusta

Sähköisesti tehty hakemus tulee automaattisesti vireille ja samalla voi tietoturvallisesti toimittaa tarvittavat liitteet. Osa asiakirjoista tarvitaan edelleen alkuperäisinä nähtäville, joko postitse tai käymällä näyttämässä asiakirjaa palvelupisteessämme. 

Kuka voi edustaa organisaatiota

Asiointipalvelussa organisaation edustajana voi toimia henkilö, 

  • jolla on kaupparekisteriin kirjattu oikeus toimia yhtiön nimenkirjoittajana
  • jolle yhtiön nimenkirjoittaja/nimenkirjoittajat ovat antaneet Suomi.fi-valtuudet -palvelussa valtuutuksen toimia yhtiön puolesta.

Mikäli organisaation edustaja tarvitsee Suomi.fi-valtuuden, on oikea valtuusasia ”Kiinteistö- ja huoneistotietoihin liittyvä asiointi”

Lisätietoja valtuuksista sekä ohjeet valtuuksien antamiseen Suomi.fi-valtuudet palvelusta

Kaupanvahvistajien toiminnot säilyvät ennallaan

Organisaatioasiakkaiden asiointipalvelua ovat aikaisemmin käyttäneet vain kaupanvahvistajat kiinteistönluovutusilmoituksen tekemiseen. Vaikka palvelu on nyt laajemmin organisaatioasiakkaiden käytössä, ei tällä muutoksella ole vaikutusta kaupanvahvistajien palveluun. 

Henkilökohtaisten asioiden hoitoon toista kautta

Mikäli haluat katsoa omien kiinteistöjesi tietoja ja hoitaa henkilökohtaisia kiinteistöasioita, kirjaudu henkilöasiakkaille tarkoitettuun asiointipalveluun.

 

Linkit:

Katso lisätietoja ja kirjaudu organisaation edustajana asiointipalveluun

Katso lisätietoja yrityksen tai yhteisön puolesta asioinnista 

Katso lisätietoja ja kirjaudu henkilöasiakkaana asiointipalveluun 

 

Uusimmat palvelutiedotteet