Kiinteistötietopalvelussa voit selata kiinteistötietojärjestelmän (KTJ) eli kiinteistörekisterin sekä lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin tietoja. Voit myös hakea tietoja kiinteistöjen kauppahintarekisteristä ja Rakennetun ympäristön tietojärjestelmän (Ryhti) rakennuksista.
Tällä sivulla kerromme, miten voit saada palvelun organisaatiosi käyttöön.
Kuka voi saada luvan palvelun käyttöön?
Kiinteistötietopalvelun käyttö edellyttää sopimusta. Lisäksi organisaatiosi tarvitsee luvan tietojen käyttöön.
Kiinteistötietojärjestelmän käyttölupa voidaan myöntää, jos tietoja tarvitaan johonkin seuraavista tarkoituksista:
- yhdyskuntasuunnittelu
- kiinteistönvälitys
- luoton myöntäminen tai valvonta
- muu näihin verrattava, kiinteistöihin liittyvä tarkoitus.
Luvan myöntämisen perusteista on säädetty KTJ-laissa (453/2002).
Kiinteistöjen kauppahintarekisterin käyttölupa voidaan myöntää, jos tietoja tarvitaan kiinteistöjen arvon määrittämisessä. Luvan myöntämisen perusteista on säädetty KHR-laissa (552/1980).
Jos edustat viranomaista, katso ohjeet, miten teet sopimuksen.
Tutustu tietoihin ja käytön ehtoihin
Tietoja on saatavissa erilaisina kokonaisuuksina mm. sen mukaan, miten laajasti henkilötietoja näytetään. Valitse tuotteet organisaatiosi käyttötarpeen mukaan.
Voit valita seuraavista kiinteistötietojärjestelmän (KTJ) kokonaisuuksista. Tutustu kuvauksiin ja tietojen käytön ehtoihin:
- Kiinteistötietojärjestelmän laajat tiedot henkilötunnuksin
- Kiinteistötietojärjestelmän laajat tiedot ilman henkilötunnuksia
- Kiinteistötietojärjestelmän suppeat tiedot
- Kiinteistötietojärjestelmän suppeat tiedot ja kiinteistön omistajien yhteystiedot
Jos organisaatiosi tarvitsee kiinteistöjen kauppahintarekisterin tietoja, tutustu tuotekuvaukseen ja tietojen käytön ehtoihin.
Hae palvelun käyttöoikeutta
- Täytä ja allekirjoita Kiinteistötietopalvelun sopimus (pdf).
- Täytä hakemus ja liitä hakemukseen sopimus.
- Hakemus ja sopimus käsitellään asiakastuessa. Tarvittaessa asiakastuki on yhteydessä hakemuksen yhteyshenkilöön.