Huoneistotietojärjestelmä on vuonna 2019 käyttöön otettu sähköinen rekisteri, johon kerätään tiedot osakehuoneistojen, kuten asuntojen ja autopaikkojen, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Vanhat osakekirjat korvataan sähköisillä omistajamerkinnöillä.
Kaikkien taloyhtiöiden on pitänyt siirtää osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä.
Omistuksen rekisteröiminen
Osakehuoneiston omistaja voi hakea omistuksen rekisteröintiä, kun taloyhtiö on huoneistotietojärjestelmässä.
Vastaamalla asiointiapurin kysymyksiin voit tarkistaa, miten haet osakehuoneiston omistuksen rekisteröintiä eri tilanteissa, esimerkiksi kun sinulla paperinen osakekirja tai sähköinen omistajamerkintä.
Panttauksen ja käyttöoikeuden rekisteröiminen
Panttauksen rekisteröintiä voi hakea silloin, kun huoneistolla on sähköinen omistajamerkintä eli osakehuoneiston omistus on rekisteröity huoneistojärjestelmään. Panttauksen ja omistuksen rekisteröintiä voi hakea samanaikaisesti.
Käyttöoikeuden rekisteröintiä voi hakea, kun taloyhtiö on huoneistotietojärjestelmässä, vaikka huoneistolla ei vielä olisikaan sähköistä omistajamerkintää.
Oman osakehuoneiston tiedot
Kun osakehuoneistollasi on sähköinen omistajamerkintä, voit tarkistaa asiointipalvelusta maksutta osakehuoneistosi tiedot.
Voit myös ostaa asiointipalvelusta osakehuoneistosi osakehuoneistotulosteen tai julkisen osakeluettelon:
- Osakehuoneistotuloste sisältää osakeryhmän perustiedot sekä huoneistotietojärjestelmään merkityt omistus-, panttaus- ja rajoitustiedot.
- Julkisessa osakeluettelossa on perustiedot taloyhtiöstä, huoneistoista ja niiden omistajista.
Kirjaudu asiointipalveluun:
Omistajan yhteystiedot
Kun taloyhtiö on huoneistotietojärjestelmässä, osakehuoneiston omistajan postiosoite päivittyy yleensä automaattisesti väestötietojärjestelmästä. Jos osakehuoneiston omistaa yritys, postiosoite päivittyy yleensä automaattisesti yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä.
Taloyhtiö käyttää huoneistotietojärjestelmässä olevia yhteystietoja esimerkiksi yhtiökokouskutsun lähettämiseen.
Yhteystiedot eivät päivity koskaan automaattisesti seuraavissa tilanteissa:
- osakehuoneiston omistaa henkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta
- osakehuoneiston omistaa yritys, jolla ei ole Y-tunnusta
- osakehuoneiston omistaa kuolinpesä
- osakehuoneiston omistaa henkilö, jolla on edunvalvoja tai voimassa oleva edunvalvontavaltuutus
Jos et ole varma, ovatko yhteystietosi huoneistotietojärjestelmässä ajan tasalla, voit tarkistaa tiedot Asiointipalvelusta (henkilöasiakkaat ja organisaatioasiakkaat).
Näin ilmoitat yhteystiedot
Osakehuoneiston omistajan tarvitsee ilmoittaa vain niistä yhteystietojen muutoksista, jotka eivät päivity automaattisesti.
Ilmoita verkkolomakkeella yhteystietosi seuraavissa tilanteissa:
- haluat ilmoittaa sähköpostiosoitteesi tai sähköpostiosoitteesi muuttuu
- haluat ilmoittaa postiosoitteen, joka ei ole väestötietojärjestelmässä
- haluat ilmoittaa postiosoitteen, joka ei ole yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä
Ilmoita pdf-lomakkeella yhteystietosi seuraavissa tilanteissa:
- haluat ilmoittaa kuolinpesän edustajan nimen ja yhteystiedot tai muutoksen näihin tietoihin.
- haluat ilmoittaa edunvalvojan tai edunvalvontavaltuutetun nimen ja yhteystiedot tai muutoksen näihin tietoihin.
Huom! Jos sinulla on voimassa oleva turvakielto, ilmoita lomakkeella vain turvallinen postiosoite.
Jos olet hakenut osakehuoneiston omistuksen rekisteröintiä, päivitämme yhteystiedot huoneistotietojärjestelmään hakemuksen käsittelyn yhteydessä. Tällöin sinun ei tarvitse ilmoittaa erikseen yhteystietojasi, jos asialla ei ole kiire.
Jos haluat saada yhtiökokouskutsun sähköpostitse, varmista ensin isännöitsijältä, että taloyhtiö voi lähettää kutsut sähköpostitse. Ilmoita siinä tapauksessa sähköpostiosoitteesi tällä lomakkeella.
Osakehuoneiston myyminen
Jos olet myymässä omistamaasi osakehuoneistoa, tutustu myyjän muistilistaan.