Hoppa till huvudinnehåll

Tillgängligare kartor på webbplatser med hjälp av Suomi.fi-kartor

Tillgänglighet innebär att så många som möjligt kan använda webbplatser och mobilapplikationer så enkelt som möjligt. Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster kräver inte tillgänglighet för karttjänster, men tillgänglighet måste beaktas om kartan används för navigering eller är en del av en webbplats.

Tjänsten Suomi.fi-kartor avsedd för myndigheter inom den offentliga förvaltningen och för organisationer som enligt avtal sörjer för offentliga uppgifter. I tjänsten kan du skapa en kartvy och publicera den på din arbetsgivares webbplats.

De kartor som publicerats med hjälp av Suomi.fi-kartor är inte helt tillgängliga. Lantmäteriverket utvecklar tillgängligheten hela tiden, men som publicerare kan du också förbättra tillgängligheten för kartan som du publicerar. I Suomi.fi-kartor finns det orsak att beakta tillgängligheten särskilt i kartpublikationer som läggs ut på webbplatser.

Vi har samlat tips för att förbättra tillgängligheten för kartor som publiceras med tjänsten Suomi.fi-kartor.

Fundera på om en karta är nödvändig

För den som arbetar med kartor kan det kännas som ett egenvärde att beskriva ett fenomen på en karta. Naturligtvis är en karta det bästa sättet att presentera allt! Hämta andan en stund och fundera på om en karta ger mervärde till texten. Kartor är inte ett obligatoriskt tillägg till webbsidor, utan de ska också användas efter övervägande.

Visa endast väsentliga saker

Fundera på vilket budskap du vill förmedla med kartan. Visa endast de kartnivåer på kartan som är väsentliga för budskapet. På en karta som beskriver skolskjutsar lönar det sig till exempel inte att visa jordmånsuppgifter eller industrianläggningar. Du får fram budskapet till användaren bättre när användaren inte distraheras när hen tittar på kartan och börjar fundera ”Varför har den där kartnivån lagts till här? Berättar den något väsentligt om det här?”. Användaren och du som publicerare av kartan kan koncentrera er på det som är viktigt just i detta sammanhang.

Placera objektet i mitten i lämplig skala

Se till att de saker du vill visa syns på kartan utan att användaren måste söka objektet antingen genom att flytta kartvyn till en annan plats eller genom att byta till en annan skala.

Koncentrera kartan till det önskade objektet och lämna också omgivningen synlig. Ingen har nytta av att kartan till exempel endast visar en skolbyggnad eller hälsostation, men ingen väg längs vilken man kommer dit.

Du kan ange kartans mittpunkt genom att lägga till parametrar i länken till den karta som ska bäddas in. Med hjälp av dem kan du ange mittpunkten antingen utifrån koordinaterna, adressen eller fastighetsbeteckningen. Läs mer om att lägga till parametrar i bruksanvisningen. för Suomi.fi-kartor.

Beakta kontrasten och färgerna

En karta förlorar sitt värde om den är otydlig. Särskilt för personer med nedsatt syn eller till exempel färgblindhet är det särdeles viktigt att kontrasterna är i skick och att färgerna skiljer sig från varandra.

På Suomi.fi-kartor är presentationsstilen på många kartnivåer färdigt definierad, men tillgängligheten kan förbättras genom valet av kartnivåer. Till exempel Lantmäteriverkets bakgrundskarta eller lättlästa karta fungerar ofta bättre än en terrängkarta som bakgrund till andra kartlager.

Var alltså innovativ och pröva vilka kartkombinationer som fungerar bäst. Ta en skärmdump av kartan, ändra bilden till en gråfärgsbild och testa om alla väsentliga skillnader fortfarande syns. Jag kan av erfarenhet berätta att röda punkter på en grön bakgrund inte urskiljs i detta test!

Lägg till en beskrivning av kartan i koden

En karta är inte till nytta om man inte ser den. Kom alltså ihåg att beskriva det väsentliga i kartan även i textform.

De skärmläsningsprogram som synskadade använder kan ta fram en alternativ beskrivning från webbplatsens HTML-kod. Kom ihåg att fylla i den och satsa på textens innehåll. Om det i beskrivningen endast står "På bilden finns serviceställenas placeringar", förmedlas inte det väsentliga innehållet på kartan, alltså var serviceställena finns, till synskadade.

Gör det möjligt att hoppa över kartan

Alla är inte intresserade av kartor eller så har vissa svårt att förstå en karta, även om alla tillgänglighetsaspekter har beaktats. Därför är det viktigt att erbjuda användaren en möjlighet att hoppa över kartan. Användaren går då miste om innehållet på kartan, men om innehållet inte är tillgängligt skulle hen i vilket fall som helst gå miste om det.

Servicestället i Kuopio på Lantmäteriverkets webbplats. Kartan har gjorts som kartpublikation av Suomi.fi-kartor.

Bild: Servicestället i Kuopio på Lantmäteriverkets webbplats. Kartan har gjorts som kartpublikation av Suomi.fi-kartor.

Mer information:

Suomi.fi-kartor på Lantmäteriverkets webbsida.
Kraven i lagen om digitala tjänster på webbplatsen Tillgänglighetskrav.fi

Senaste servicemeddelanden