Bostadsdatasystemet innehåller omfattande information om finländska bostadsaktiebolag och aktielägenheter. Systemet innehåller till exempel följande uppgifter:
- grunduppgifter om bostadsaktiebolag och aktielägenheter
- ägare av aktielägenheter
- aktielägenheters begränsningar
- pantsättningar på aktielägenheter.
Innehållet i bostadsdatasystemet utökas så att systemet senast sommaren 2026 också innehåller följande uppgifter:
- underhålls- och ändringsarbeten i bostadsaktiebolag och aktielägenheter
- låneansvar för bostadsaktiebolag och aktielägenheter
- vederlag.
Så här skaffar du lägenhetsuppgifter
Det finns olika tjänster för professionell användning av lägenhetsuppgifter. Du behöver tillstånd för att använda uppgifterna. Uppgifterna är avgiftsbelagda. Husbolag, disponenter och myndigheter kan avgiftsfritt använda lägenhetsuppgifter.
För att använda lägenhetsuppgifter krävs en grundad anledning. Myndigheterna får använda uppgifterna för många syften i myndighetsverksamheten. Andra användare måste uppge vad de behöver uppgifterna till.
Läs mer om användningstillstånd för lägenhetsuppgifter.
När du vill granska uppgifter
Du kan granska uppgifter om din egen aktielägenhet i E-tjänsten (personkunder och organisationskunder) om lägenheten har en elektronisk ägaranteckning. I E-tjänsten kan du också kontrollera om bostadsaktiebolaget har tillgång till dina aktuella kontaktuppgifter.
Husbolag och disponenter kan kostnadsfritt granska husbolagets uppgifter i tjänsten för administration av uppgifter om aktielägenheter.
När du vill beställa utskrifter från bostadsdatasystemet
Utskrifter från bostadsdatasystemet innehåller uppgifter om bolag, aktielägenheter och ägare.
Lägenhetsutskrifter kan köpas enskilt. Om du ska använda utskrifterna i ditt arbete kan du få dem via gränssnittstjänsten.
När du vill börja använda gränssnittet för lägenhetsuppgifter
Lägenhetsuppgifter kan integreras i egna datasystem via gränssnittstjänsterna.
För att få använda gränssnittstjänsterna behövs ett avtal. Du kan testa att använda tjänsterna innan avtalet ingås.
Du behöver tillstånd för att använda uppgifterna. Du kan få tillstånd om syftet med användningen av uppgifterna är något av följande:
- överlåtelse av bostadsaktie
- hantering av säkerheter och liknande verksamhet
- förvaltning av husbolaget och tillgång till information för dess aktieägare
- forskning och statistik.