Under julveckan 22–28.12.2025 håller kundservicens serviceställen, telefonservicen och chatten undantagsvis stängt. Vårt kundstöd håller stängt även i övrigt.
Du kan kontakta oss per e-post (kundservice@lantmateriverket.fi) eller med vår webblankett. Vi återkommer till ärendet så fort som möjligt.
Vi beklagar det extra besvär som detta undantagsläge kan medföra.
Följande ärenden kan skötas på webben
I Lantmäteriverkets e-tjänst kan du söka uppgifter om fastigheter och få fastighetsärenden skötta:
- Titta på din fastighets uppgifter och anhängiga ärenden
- Köp utdrag, intyg och kartutskrifter
- Ansök om lantmäteriförrättning
- Registrera äganderätten till din fastighet
- Registrera en arrenderätt, en överföring av en arrenderätt, eller en annan särskild rättighet
Aktielägenhetens ägare kan använda e-tjänsten för att hantera följande:
- Kontrollera dina kontaktuppgifter som husbolaget har tillgång till.
- Om du har ett fysiskt aktiebrev kan du kontrollera din aktielägenhets basuppgifter och ansöka om registrering av ägande av aktielägenhet i tjänsten.
- När din aktielägenhet har en elektronisk ägaranteckning kan du kontrollera alla uppgifter om din aktielägenhet i tjänsten och köpa utskrifter ur bostadsdatasystemet i e-tjänsten.
Logga in i e-tjänsten:
I Fastighetsöverlåtelsetjänsten kan du göra en elektronisk fastighetsöverlåtelse och hantera inteckningar.
- Gör en fastighetsöverlåtelse på webben
- Ansök om inteckning eller överföring av ett elektroniskt pantbrev
Till Fastighetsöverlåtelsetjänsten
Handläggning av ansökningar
Ansökningarna om registrering av aktielägenhets- och fastighetsärenden handläggs på vanligt sätt och undantagsläget påverkar inte registrens tidsenlighet.