Hoppa till huvudinnehåll

Vår kundservice håller stängt 22–28.12

Under julveckan 22–28.12.2025 håller kundservicens serviceställen, telefonservicen och chatten undantagsvis stängt. Vårt kundstöd håller stängt även i övrigt. 

Du kan kontakta oss per e-post (kundservice@lantmateriverket.fi) eller med vår webblankett. Vi återkommer till ärendet så fort som möjligt.

Vi beklagar det extra besvär som detta undantagsläge kan medföra.

Följande ärenden kan skötas på webben

I Lantmäteriverkets e-tjänst kan du söka uppgifter om fastigheter och få fastighetsärenden skötta:

  • Titta på din fastighets uppgifter och anhängiga ärenden
  • Köp utdrag, intyg och kartutskrifter
  • Ansök om lantmäteriförrättning
  • Registrera äganderätten till din fastighet
  • Registrera en arrenderätt, en överföring av en arrenderätt, eller en annan särskild rättighet

Aktielägenhetens ägare kan använda e-tjänsten för att hantera följande:

  • Kontrollera dina kontaktuppgifter som husbolaget har tillgång till.
  • Om du har ett fysiskt aktiebrev kan du kontrollera din aktielägenhets basuppgifter och ansöka om registrering av ägande av aktielägenhet i tjänsten.
  • När din aktielägenhet har en elektronisk ägaranteckning kan du kontrollera alla uppgifter om din aktielägenhet i tjänsten och köpa utskrifter ur bostadsdatasystemet i e-tjänsten.

Logga in i e-tjänsten:

I Fastighetsöverlåtelsetjänsten kan du göra en elektronisk fastighetsöverlåtelse och hantera inteckningar.

  • Gör en fastighetsöverlåtelse på webben
  • Ansök om inteckning eller överföring av ett elektroniskt pantbrev

Till Fastighetsöverlåtelsetjänsten

Handläggning av ansökningar

Ansökningarna om registrering av aktielägenhets- och fastighetsärenden handläggs på vanligt sätt och undantagsläget påverkar inte registrens tidsenlighet.

Blanketter och leveransadresser

Senaste servicemeddelanden