Hoppa till huvudinnehåll

Forskare lyckades dela användbar mobilitetsinformation på ett sätt som beaktar integriteten hos den som delar information

Rusningstrafik, smala rutter, farliga platser och tillbud orsakar problem med mobiliteten i städerna. I trafik- och miljöplaneringen vore det värdefullt att kunna använda exakt och aktuell information om var folk rör sig och när. Samtidigt samlas en enorm mängd positionsdata in om alla användare av smarta enheter – antingen aktivt (t.ex. med träningsappar) eller passivt (t.ex. med navigationsappar). Forskare vid Lantmäteriverkets Geodatacentral FGI har tagit fram en lösning som gör det möjligt att dela sådana exakta mobilitetsdata som öppna data – men utan identifierbar information om den som delar information.

piirretty kuva pyöräilijästä ja kartasta

Hur ska man dela användbar information till städerna, till exempel om användningen av cykelrutter och problematiska platser på vägarna så att man säkerställer trafikanternas integritet? Forskare vid Lantmäteriverkets Geodatacentral har utrett frågan i projektet Geoprivacy, där stadsborna frivilligt gav data om sina cykel- och gångrutter för att användas av forskarna. För detta ändamål utvecklade forskarna en tjänst där insamlade mobilitetsdata kan delas anonymt, vilket var ett viktigt mål för forskningen. Under projektet samlade cyklister och fotgängare in mobilitetsdata för mer än 45 000 kilometer. 
- Det är möjligt att få exakta mobilitetsdata, till exempel per enskilt vägavsnitt eller grupp av människor, vilket fördjupar kännedomen om trafiksystemen och människors rörlighet. Mobilitetsdata kan dock avslöja personliga uppgifter om användarna, såsom platser där personen har rört sig, vanor och individuella egenskaper. Därför är det viktigt att beakta integriteten i data, berättar forskare Anna Brauer, som har gjort en färsk doktorsavhandling om ämnet, Preserving privacy and utility for urban microscale analyses in spatiotemporal trajectories.

Exakta positionsdata på individnivå skulle hjälpa till att identifiera förbättringsobjekt i trafiken – det är viktigt att beakta integriteten

Träningsappar i smarta telefoner har blivit en vanlig del av vardagen, vilket har lett till en kraftig ökning av mängden mobilitetsdata på individnivå. Sådana data kan till exempel användas som hjälpmedel för stadsplanering – till exempel för att utreda var nya gång- och cykelvägar behövs eller var problematiska områden i det nuvarande vägnätet finns. På samma sätt kan data även användas för att uppdatera geodatamängder som visar trafiknät, till exempel terrängdatabasen. 
För närvarande används data som samlats in om individers position av privata företag som tagit fram apparna för att utveckla den egna affärsverksamheten, och data delas vanligtvis inte till andra. Icke behandlade mobilitetsdata om människor utgör personuppgifter, och användningen av personuppgifter regleras noggrant genom EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Som resultat förblir data på individnivå därför oanvänd i ett bredare samhälleligt sammanhang. 
I projektet Geoprivacy testades metoder för att publicera trafikdata på individnivå samtidigt som individernas integritet bevaras. Anna Brauers färska doktorsavhandling erbjuder en lösning på detta genom att presentera  
en metod för att omarbeta data så att de inte längre utgör personuppgifter, men uppgifterna fortfarande kan användas för många ändamål. 
- Baserat på mobilitetsdata kan det till exempel vara möjligt att upptäcka farliga platser och vidta korrigerande åtgärder. Om sådana data kunde samlas in anonymt och delas brett för forskarnas och stadsplanerarnas bruk, skulle de kunna användas i nya undersökningar.

Mer information

Anna Brauer, forskare, Dresden universitet anna_elke.brauer(at)tu-dresden.de

Ville Mäkinen, forskningsgruppschef, Geodatacentralen, Lantmäteriverket, fornamn.efternamn@nls.fi  

Juha Oksanen, direktör, professor, Geodatacentralen, Lantmäteriverket, fornamn.efternamn@nls.fi  

Länk till doktorsavhandlingen Preserving privacy and utility for urban microscale analyses in spatiotemporal trajectories. 

Länk till informationsdelningsplattformen Geoprivacy: https://geoprivacy.fi/#/ 

Länk till Geoprivacy öppna data: https://doi.org/10.23729/e28d1fbb-86aa-43e6-a0f1-895b077106d8  
 




 

Linkki Geoprivacy tiedonjakoalustalle: 

Linkki Geoprivacy avoimeen dataan: 

 

Forskning
Geodatacentralen
Information till medierna

Nyheter och artiklar