Hoppa till huvudinnehåll

Väg- och servitutsrätter för fastigheter från arkiv till registerkarta

Lantmäteriverket förbättrar fastighetsregistret genom att föra över väg- och servitutsrätter från arkiv till en fastighetsregisterkarta. Syftet med arbetet är att gå igenom alla väg- och servitutsrätter i Finland, fastställa dem och föra över dem till ett digitalt fastighetsregister.

Kuvituskuva.
Bild:
Riku Nikkilä

Arbetet omfattar inte städernas detaljplaneområden. En grundförbättring har inletts i kommunerna Kouvola, Kuopio och Uleåborg. Näst på tur är Korsholms kommun. När en grundförbättring inleds i ett område, får alla fastighetsägare i området brev från Lantmäteriverket. Om allt är i ordning, behöver fastighetsägaren inte vidta några åtgärder. Anmärkningar eller preciseringar kan riktas till den person som anges i brevet.

– Arbetet omfattar alla väg- och servitutsrätter för fastigheter. Framöver kan kunden se vägrätterna och servituten för sin fastighet via vår e-tjänst. Vi kan också ge våra kunder en snabbare service, när vi inte längre behöver kontrollera uppgifterna i gamla förrättningshandlingar, säger Salli Mylly, servicechef för kundservicen på Lantmäteriverket.

Grundförbättringen av fastighetsregistret pågår cirka tio år. Då görs en genomgång av de oklara vägrätterna och servituten för alla fastigheter i Finland. Vanliga servitut är bland annat båtplats, brunn och vattenledning. De vägrätter och servitut som har grundförbättrats visas i fastighetsregisterutdrag och e-tjänsten redan några månader före fastställelsen.

Vid grundförbättringen bildas inga nya vägrätter och servitut. För en väg till vilken vägrätt har bildats tidigare är det ändå möjligt att föreslå nya fastigheter för att få tillträde till väglagets väg eller till en allmän väg. Om en fastighet inte har någon vägrätt, kan ägaren av fastigheten separat ansöka om en förrättning där behovet av vägrätt och ersättningsfrågorna behandlas.   

Fastighetsägarna får information per brev

Vid grundförbättringen är kommunerna indelade i områden som behandlas ett åt gången.

– Fastighetsägaren får ett brev med information om vägrätterna och servituten för sin fastighet. Om allt är i ordning, behöver fastighetsägaren inte vidta några åtgärder. Anmärkningar eller preciseringar kan riktas till den person som anges i brevet, säger Mauno Pyykönen, registerchef på Lantmäteriverket.

Fastighetsregistret har en lång historia

Fastighetsregistret har förts redan i 200 år. Vägrätter har skrivits i text i registerböcker och ritats i varierande mån på papperskartor. Gamla uppgifter har inte alltid förmedlats vidare när lägenheter har skiftats. Därför är data i det nuvarande digitala fastighetsregistret inte fullständiga. Genom den grundförbättring som nu görs korrigeras brister och oklarheter som har uppstått under årens lopp.

Mer information

Registerchef Mauno Pyykönen

Registerchef Kaisa Lehtikangas

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi
 

Fastigheter
Fastighetsregistret

Nyheter och artiklar