Hoppa till huvudinnehåll

Vi betjänar kunder på Björneborgs gemensamma serviceställe från och med den 20 december

Lantmäteriverkets kundserviceställe i Björneborg är stängt mellan den 13 och 15 december på grund av flytt. Lantmäteriverket betjänar kunder igen den 20 december i det nya gemensamma servicestället för statliga aktörer på Georgsgatan 6. Utöver Lantmäteriverket erbjuder sex andra myndigheter dig kundservice, rådgivning och stöd för att uträtta ärenden elektroniskt på statens gemensamma serviceställe.

Asiakaspalvelu

– Det är också smidigt med tanke på kunderna att kundtjänsten för flera ämbetsverk finns på samma plats. I den gemensamma kundtjänsten får kunden lättare information om olika ämbetsverks tjänster, berättar Pasi Reunanen, chef för informationstjänsten.

På Lantmäteriverkets serviceställe kan kunderna sköta ärenden som gäller fastigheter, få rådgivning om bostadsdatasystemet, beställa kartprodukter och få information om Lantmäteriverkets e-tjänster.

– Lantmäteriverkets kundtjänst är för närvarande mycket överbelastad och kunder kan vara tvungna att köa upp till två timmar. Vi tackar kunderna för tålamodet och förståelsen för detta. Överbelastningen har huvudsakligen orsakats av det stora intresset för digitalisering av aktiebrev, berättar Pasi Reunanen.

– Jag vill påminna våra kunder om att det inte är någon brådska med att ändra aktiebrevets ägaranteckning till elektroniskt format och det är en god idé att sköta det senare på grund av överbelastningen. Kunder har 10 år på sig att digitalisera ägaranteckningen, fortsätter Pasi Reunanen, chef för informationstjänsten.

Det gemensamma servicestället i Björneborg omfattas av reformen av statens service- och lokalnät. Projektets syfte är att fysiska besök på statens serviceställen ska samlas till gemensamma serviceställen under 2020-talet. Samtidigt blir statens lokalanvändning effektivare när ämbetsverken flyttar till gemensamma kontorslokaler.

Vid det gemensamma servicestället i Björneborg tillhandahålls kundservice förutom av Lantmäteriverket även av Regionförvaltningsverket, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, NTM-centralen, Björneborgs stad, Satakunta arbets- och näringsbyrå och Skatteförvaltningen. På det gemensamma servicestället arbetar utöver myndigheternas egna sakkunniga två kundrådgivare som ger kunderna råd om frågor som anknyter till att uträtta ärenden med myndigheterna och tillhandahåller stöd för att uträtta ärenden elektroniskt. 

Mer information

Pasi Reunanen, chef för informationstjänsten, 040 5225815, fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi

Kontaktuppgifter för servicestället i Björneborg

Kundservice

Nyheter och artiklar