Detta är en anvisning om hur du ansöker om registrering av inteckning eller ändring av inteckning.
Registrering av fastighetsägande eller inskrivning och inteckning av arrenderätt kan sökas samtidigt med Ansökan om registrering av äganderätt eller annan rättighet samt ansökan om inteckning.
Sökande
Inteckning kan endast sökas av fastighetsägaren eller av den för vilken registrering av äganderätten till fastigheten eller inskrivning av arrenderätten har sökts. Ägandet behöver inte vara registrerat när inteckning söks.
Ägaren av en hel fastighet eller arrenderättsinnehavaren kan inte ansöka om inteckning av en kvotdel av fastigheten. Om sökanden äger en kvotdel av en fastighet eller arrenderätt, är det inte möjligt att ansöka om inteckning av en mindre andel än vad kvotdelen är.
Om sökanden inte har undertecknat ansökan själv, utan ansökan har gjorts av en kontaktperson, behöver kontaktpersonen en specificerad fullmakt.
Möjliga sökande är finländska eller utländska privatpersoner, företag, organisationer eller dödsbon. Alla ägare som är registrerade eller ska registreras kan ansöka om inteckning med samma ansökan.
Privatperson: Ange namn, personbeteckning, ägarandel som bråktal (t.ex. ½). Om sökanden saknar en finsk personbeteckning, ange sökandens födelsedatum, medborgarskap och postadress.
Företag eller organisation: Ange namn och FO-nummer eller registerbeteckning samt ägarandel som bråktal (t.ex. ½). I fråga om utländska företag eller organisationer anges hemort, hemland och inskrivningsregister.
Dödsbo: Dödsboets delägare kan endast tillsammans ansöka om inteckning i en fastighet eller arrenderätt.
Ange den avlidnas namn och personbeteckning samt dödsbodelägarnas namn och personbeteckningar.
Bifoga till dödsboets ansökan:
- Bouppteckning
- Släktutredning som visar den avlidnas arvingar. Utredningen kan bestå av flera olika intyg och krävs för den avlidna från och med 15 års ålder ända fram till dödsdagen. Släktutredningen behöver inte bifogas till ansökan, om uppgifterna om delägarna i bouppteckningen har fastställts av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Om förtydligande lagfart har sökts för dödsboet och alla dödsbodelägare är vid liv, behöver bouppteckningen och släktutredningen inte bifogas till ansökan.
Spärrmarkering
Ange om sökanden har en gällande spärrmarkering från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I så fall sekretessbeläggs ansökan och eventuella bifogade handlingar.
Obs! Lämna inga spärrmarkerade uppgifter i ansökan.
Registrering av inteckning
Du kan ansöka om flera inteckningar med samma ansökan. Ange eurobeloppet för varje inteckning som söks separat.
Ansökan om inteckning kan göras av fastighetsägaren eller innehavaren av arrenderätten. Inteckningarnas företräde bestäms av nummerordningen. Tidpunkten för ansökan bestämmer inteckningens företräde.
Fyll i uppgifterna om mottagaren av det elektroniska pantbrevet. Obligatoriska uppgifter är namn, FO-nummer eller personbeteckning och e-postadress.
Ändring av inteckning
Välj det ärende eller de ärenden som ändringen av inteckningen gäller. Kontrollera ärendenumret på inteckningen i fastighetens gravationsbevis.
Överföring av elektroniskt pantbrev: Överföring av elektroniskt pantbrev innebär att pantbrevsmottagaren byts. Den registrerade pantbrevsmottagaren ansöker om överföring av elektroniskt pantbrev och undertecknar ansökan. I samband med ansökan fastställs en ny pantbrevsmottagare. Obligatoriska uppgifter är namn, personbeteckning eller FO-nummer och e-postadress.
Upplösning av inteckning i objekt: Sökanden är fastighetsägare eller arrenderättsinnehavare. Inteckningen upplöses för fastigheten eller arrenderätten, till exempel ett outbrutet område.
Dödande av hela inteckningen: Sökanden är fastighetsägare eller arrenderättsinnehavare. Vid dödande av en inteckning avregistreras hela inteckningen från lagfarts- och inteckningsregistret.
Ändring av företrädesordning: Sökanden är fastighetsägare eller arrenderättsinnehavare.
Förutsättningen för behandlingen är att de mottagare av inteckning eller innehavare av särskild rättighet eller nyttjanderätt, vars ställning försämras vid ändringen, ger sitt samtycke till det.
- Om inteckningar redan har sökts för fastigheten eller arrenderätten och du vill att den inteckning som ska fastställas ska få ett bättre företräde, ansöker du om ändring av företrädesordning. Du kan ändra företrädet och inteckningsansökan endast med samtycke från mottagaren av det elektroniska pantbrevet.
Ändring av skriftligt pantbrev till elektroniskt: Sökanden är fastighetsägare eller arrenderättsinnehavare. I samband med ansökan fastställs en ny pantbrevsmottagare. Obligatoriska uppgifter är namn, personbeteckning eller FO-nummer och e-postadress. Bifoga pantbrevet i original till ansökan.
Överföring av inteckning från arrenderätt till fastighet: Sökanden är fastighetsägare.
Den fastighet som är föremål för arrenderätt överlåts till exempel i hyresgästens ägo. De fastställda inteckningarna i arrenderätten kan överföras till att gälla fastigheten med samtycke från mottagaren av inteckningarna.
Samtycke
Registrering av ett ärende som är föremål för ansökan kan kräva samtycke.
Om det ärende som ska registreras försämrar de intressen som tillhör en fastighetsägare, arrenderättsinnehavare, mottagare av inteckning eller innehavare av särskild rättighet, krävs samtycke till registreringen. Till exempel vid ansökan om ändring av inteckning krävs samtycke från den nuvarande mottagaren av inteckningen.
Samtycket ska vara undertecknat. Samtycket kan också lämnas in som en bilaga till ansökan.
Kontaktperson för ansökan
Fyll i uppgifterna om den person som Lantmäteriverket kan kontakta vid behov. Lantmäteriverket skickar en eventuell begäran om komplettering och ett meddelande om beslutet till kontaktpersonen.
Ange kontaktpersonens namn, personbeteckning och/eller FO-nummer, e-postadress och telefonnummer. Om kontaktpersonen inte har någon e-postadress, anger du kontaktpersonens postadress.
Fakturamottagare och faktureringsuppgifter
Fyll i faktureringsuppgifterna. Fakturan skickas endast till en mottagare.
Mottagaren av fakturan kan vara kontaktpersonen eller sökanden. Fakturan skickas till den adress som är införd i befolkningsdatasystemet eller företags- och organisationsdatasystemet, om kunden inte använder en elektronisk mottagningskanal.
Sökandens eller sökandenas underskrifter
Ansökan ska undertecknas av ägaren av hela fastigheten eller ägaren av kvotdelen. Om du ansöker om ändring av inteckning, ska samtycket också vara undertecknat. Du kan också lämna in samtycket som en bilaga till ansökan.
Ansökan om överföring av elektroniskt pantbrev ska vara undertecknad av den mottagare som är införd i registret.
Mer information
Lantmäteriverket kan begära tilläggsutredningar medan det behandlar ansökan. Om du ombeds komplettera ansökan, kan du göra kompletteringarna via E-tjänsten (personkunder och organisationskunder).