Använd det här formuläret för att ansöka om allokering av tidigare registrerade ägande, pantsättningar och begränsningar till en ny aktiegruppsbeteckning efter ändring av bolagsordningen.
Uppgifter om objektet
Fyll i husbolagets namn och FO-nummer. Specificera aktielägenheten eller andra objekt genom att ange aktiernas nummer (t.ex. 1–5000) eller aktiegruppsbeteckning (t.ex. Kr12345678901300). Ange objektets aktiegruppsbeteckning efter ändringen av bolagsordningen. Du kan också uppge de nya aktienumren om de ändrats vid ändringen av bolagsordningen.
Om ansökan gäller samtliga aktier i bolaget, markera rutan ”Hela aktiestocken i bolaget”, varvid aktierna eller aktiegrupperna inte behöver specificeras.
Uppge aktiernas tidigare nummer, om de ändrades vid ändringen av bolagsordningen, eller den aktiegruppsbeteckning som gällde innan bolagsordningen ändrades.
Uppgifter om övriga aktiegrupper som ansökan gäller kan lämnas i en separat bilaga. Markera i så fall ”Övriga aktiegrupper i ansökan som bilaga” och lämna bilagan med ansökan.
Kontaktperson för ansökan
Kontaktpersonen för ansökan kan vara sökanden själv eller någon annan part för sökandens räkning. Ange kontaktpersonens personbeteckning eller FO-nummer, namn och kontaktinformation. Vid behov kontaktar vi kontaktpersonen för att komplettera ansökan.
Kontaktpersonen får besked om avgörandet per e-post. Lämna fältet för e-post tomt, om du vill ha avgörandet per brev.
Om du har spärrmarkering, bör du här lämna de kontaktuppgifter Lantmäteriverket behöver för att kontakta dig.
Sökande eller sökanden (samtliga ägare)
Möjliga sökande är finländska eller utländska privatpersoner, företag eller organisationer samt dödsbon. Ägarna kan ansöka om allokering av ägandet på ett och samma formulär.
- Privatperson: Ange namn, personbeteckning, ägarandel som bråktal (t.ex. ½). Om den sökande saknar finsk personbeteckning ska du ange sökandens födelsedatum, medborgarskap och postadress.
- Företag eller organisation: Ange namn och FO-nummer eller registerbeteckning samt ägarandel som bråktal (t.ex. ½). I fråga om utländska företag eller organisationer anges hemort, hemland och inskrivningsregister.
- Dödsbo: Delägarna i ett oskiftat dödsbo kan antecknas tillsammans som ägare av aktielägenheten. Ange den avlidnas namn och personbeteckning samt dödsbodelägarnas namn och personbeteckningar. Ange dödsboets kontaktperson och hens postadress nedan i fältet som är utmärkt för det. Om du vill kan du också ange kontaktpersonens e-postadress i fältet där du ska meddela ägarens e-postadress till husbolaget.
Obs! Ange inga spärrmarkerade uppgifter.
Spärrmarkering
Ange om mottagaren har en spärrmarkering som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Då sekretessbeläggs ansökan och eventuella bifogade handlingar.
E-postadress som lämnas ut till husbolaget och avvikande postadress
Ägarens postadress som införs i aktieboken hämtas primärt från Befolkningsdatasystemet (BDS) eller Företags- och organisationsdatasystemet (FODS) och adressen uppdateras framöver direkt från dessa system.
Ange om du önskar ha någon annan postadress i aktieboken än den som antecknats i BDS eller FODS. Husbolaget kan använda den kontaktinformation som meddelats till bostadsdatasystemet för att kalla till bolagsstämma och för annan kommunikation.
Om du vill få den post som husbolaget skickar via e-post, vänligen ange e-postadresserna för varje ägare här. En e-postadress kan anges för varje ägare. E-postadressen lämnas endast till husbolaget och införs inte i aktieboken. Den lämnas inte heller till utomstående.
Meddela Lantmäteriverket om eventuella ändringar i postadressen eller e-postadressen.
Dödsboets kontaktperson och postadress
För ett dödsbo ska kontaktpersonen och hens postadress alltid anges, eftersom de uppgifterna aldrig fås ur befolkningsdatasystemet.
Om du också vill ange din e-postadress för husbolagets kommunikation, ska du skriva in den i fältet där du ska meddela ägarens e-postadress till husbolaget. Husbolaget kan använda den kontaktinformation som meddelats till bostadsdatasystemet för att kalla till bolagsstämma och för annan kommunikation.
Meddela Lantmäteriverket om eventuella ändringar i postadressen eller e-postadressen.
Allokering av pantsättning
Ange namnet på den panthavare på vilken pantsättningen varit registrerad samt dennes FO-nummer eller personbeteckning. Om panthavaren är ett utländskt företag ska du ange i vilket register panthavaren har antecknats samt företagets hemland. Pantsättningen allokeras endast med panthavarens samtycke. Anmäl samtycke antingen genom panthavarens signatur på formuläret eller med en separat bilaga.
Allokering av begränsning
Välj den begränsning som aktiegruppen haft före ändring av bolagsordningen och som ska allokeras till den nya aktiegruppsbeteckningen.
Begränsningen allokeras endast med rättsinnehavarens samtycke. Anmäl samtycke antingen genom rättsinnehavarens signatur på formuläret eller med en separat bilaga
Fakturamottagare och faktureringsuppgifter
Om fakturamottagaren är en privatperson
Fakturan skickas till kontaktpersonen eller sökanden. Fyll i fakturamottagarens namn och personbeteckning. Fakturan skickas till den adress som anges i befolkningsdatasystemet.
Ange dessutom eventuell faktureringsreferens. Om du önskar en e-faktura, beställ den genom din bank.
Om fakturamottagaren är ett företag eller en organisation
Namn och FO-nummer ska alltid anges, även om du väljer ”Faktureringsuppgifterna finns redan hos Lantmäteriverket”. Om de faktureringsuppgifter som meddelats till Lantmäteriverket har ändrats, lämna de nya uppgifterna.
Om du väljer ”Ny företags- eller organisationskund”, ange utöver namn och FO-nummer även faktureringsadress eller eventuell e-fakturaadress. Ange också eventuell faktureringsreferens (t.ex. avdelningsbeteckning).
Anvisning för beställning av e-faktura
Datum och underskrift
Fyll i ort och datum och skriv under ansökan. Ansökan undertecknas av den sökande eller kontaktpersonen. Det är inte nödvändigt att underteckna en ansökan som lämnas per e-post till Lantmäteriverket.
Tilläggsuppgifter och bilagor
Ange bilagorna till ansökan (t.ex. bouppteckning, släktutredning och eventuellt testamente och den ägare som antecknats i registret har avlidit).
Lämna alltid bilagorna som kopior. Bilagorna returneras inte efter behandlingen.