Hoppa till huvudinnehåll

Tillgänglighetsutlåtande: Turvaviesti

Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller tjänsten Turvaviesti. Lantmäteriverkets experter har bedömt hur webbplatsen uppfyller tillgänglighetskraven. Tillgänglighetsutlåtandet uppdaterades 10.7.2025.

Webbplatsen uppfyller inte tillgänglighetskraven till alla delar

Webbplatsens tillgänglighet bedömdes 26.6.2025. I bedömningen konstaterades att tjänsten inte uppfyller tillgänglighetskraven till alla delar.

Härnäst anges de problem med tillgängligheten som upptäcktes i bedömningen. Observationerna grundar sig på riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll, WCAG 2.2. Efter observationerna står en nummerserie och en länk som anger vilken punkt i riktlinjerna som ännu inte uppfylls på webbplatsen.

WCAG 2.2-kriterierna saknar tillsvidare en officiell översättning till svenska eller finska. Därför leder länkarna på sidan till WCAG 2.1 på finska, och gällande de nya kriterierna till WCAG 2.2-riktlinjerna på engelska.

Problem av stor betydelse i fråga om möjlighet att uppfatta

  • Det uppstår problem vid förstoring av texten eller användning av mobilvyn. De visuella länkar som indikerar att det är fråga om menyer försvinner. Vid inskrivning av ett nytt meddelande hoppar knapparna för tillägg och borttagning av mottagare till ologiska ställen. WCAG 1.4.4, WCAG 1.4.10
  • Imatningsfälten och enstaka menyer har en ljusgrå kantlinje som inte syns bra mot bakgrunden på sidan. WCAG 1.4.11

Måttliga problem i fråga om möjlighet att uppfatta

  • Sidlayouten har skapats med hjälp av tabeller. Det kan orsaka problem speciellt för dem som använder skärmläsare. WCAG 1.3.1
  • Anvisningarna innehåller uttryck som baserar sig på synförmåga. WCAG 1.3.3
  • Många av knapparna är turkosa med vit text. Knapparna visas på sidan mot en vit bakgrund. Kontrasten mellan turkost och vitt är otillräcklig. WCAG 1.4.3, WCAG 1.4.11
  • Elementen i sidfoten löper över varandra i mobilvyn. WCAG 1.4.10

Problem av stor betydelse när det gäller hanterbarhet

  • Vid inskrivning av ett nytt meddelande finns ett fält med etiketten ”GSM” och inga andra anvisningar. Det framgår inte tydligt att man i fältet ska ange det mobilnummer som används för att ta emot meddelandet. WCAG 2.4.6, WCAG 2.5.3, WCAG 3.3.2
  • Vid inskrivning av ett nytt meddelande är knapparna för tillägg och borttagning av mottagare små och placerade nära varandra. WCAG 2.5.8 (på engelska)

Problem av måttlig betydelse för hanterbarheten

  • Tjänsten innehåller flera etiketter och namn på element som inte motsvarar varandra. Elementnamnen är ofta förklarande och etiketterna är korta. Etikettens text ingår inte alltid i namnet. WCAG 2.5.3
  • För infogning av en bilaga visas en knapp med texten ”Valitse tiedostot” (Välj filer). För skärmläsaren förmedlas för aktivering elementet ”Liitetiedostot: Ei valittua tiedostoa” (Filbilagor: Inga valda filer). Elementet som ska aktiveras omfattar mer än knappen, och namnet hämtas från etiketten på avsnittet och inte på knappen. WCAG 2.5.3, WCAG 1.3.1

Problem av stor betydelse för begripligheten

  • Användare ska ange sin e-postadress men inmatningsfältet har inte markerats som obligatoriskt. Det händer ingenting om användaren klickar på ”Jatka” (Fortsätt) medan inmatningsfältet är tomt. WCAG 3.3.1, WCAG 3.3.2
  • Om användaren matar in en felaktig e-postadress i adressboken, lägger tjänsten inte till adressen, men användaren får inget meddelande om felet. WCAG 3.3.1, WCAG 3.3.3, WCAG 4.1.3
  • Språkmenyn och filformatmenyn saknar etiketter. WCAG 3.3.2, WCAG 2.4.6
  • Systemet raderar automatiskt en felaktig input eller del av input innan man kan korrigera den. I vissa fall får användaren inget meddelande om detta, utan input skickas vidare i förändrad form. WCAG 3.3.1, WCAG 3.3.2, WCAG 3.3.3, WCAG 3.3.7

Måttliga problem i fråga om begriplighet

  • De flesta knappar är stora och har ingen konturlinje. På enstaka sidor finns ändå knappar som har konturlinje och är lägre och avviker från nyanserna som används annanstans. I dessa knappar anges tangentfokus i förhållande till standardläge endast genom formen på knapparnas hörn. WCAG 3.2.4, WCAG 2.4.7
  • Obligatoriska punkter är inte tydligt markerade. Inmatning av nytt meddelande har markerats med asterisk (*), men det har inte förklarats i textform. På en del sidor saknas markering av obligatoriskt fält, utan det framgår först när användaren försöker gå vidare. Felmeddelandet anger inte heller alltid vad felet är. WCAG 3.3.2, WCAG 3.3.3
  • Vid inmatning av ett nytt meddelande finns tre obligatoriska punkter. Om de inte fylls i, anges felmeddelanden som är ganska inexakta. WCAG 3.3.3

Måttliga problem i fråga om robusthet

  • Vid öppnande av ett meddelande ombeds användaren ibland skriva in meddelandets identifierare. Fältet för identifierare saknar namn. WCAG 4.1.2
  • Användare med nedsatt syn kan ha svårt att uppfatta statusändringar och genomförda funktioner, eftersom dessa inte meddelas till användaren. WCAG 4.1.3

Lindriga problem

  • I sidrubrikerna och logotypens textmotsvarighet används förkortningen MML. Den används på alla språk. Sidrubrikerna specificerar inte alltid sidans innehåll och nämner inte tjänstens namn. WCAG 2.4.2, WCAG 1.1.1, WCAG 3.1
  • Inmatningsfältet för avsändarens e-postadress har endast etiketten ”Lähettäjä” (Avsändare). Den anger inte tydligt för seende användare att de ska mata in e-postadressen och inte till exempel avsändarens namn. WCAG 2.4.6, WCAG 3.3.2
  • Hopplänkarna och symbolerna till anvisningarna är huvudsakligen på engelska, även om man har valt ett annat språk. WCAG 3.1

Plan för korrigerande åtgärder på webbplatsen

Avsikten är att åtgärda problemen på webbplatsen så fort som möjligt och före den 30 juni 2026. För att främja åtgärdandet har problemen också rapporterats till tjänsteleverantören.

Ge respons på tillgängligheten

Du kan ge respons på webbplatsens tillgänglighet eller begära material på webbplatsen i tillgänglig form med en webblankett eller genom att skicka en begäran per e-post till registratorskontoret@lantmateriverket.fi.

Vi besvarar dig så fort som möjligt, senast inom två veckor. Vid omfattande begäran om tillgänglighet har Lantmäteriverket rätt att förlänga svarstiden med två veckor. Om du är missnöjd med vårt svar eller inte har fått svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Mer information

Problem med att använda tjänsten?