Detta är en anvisning om hur du fyller i ansökan om registrering av äganderätt, arrenderätt eller annan särskild rättighet till en fastighet eller ändring av sådan rättighet. Samtidigt kan du också ansöka om fastställande av inteckning.
Ändringar som gäller inteckningar kan du ansöka om med Ansökan om registrering av inteckning eller ändring av inteckning.
Uppgifter om fastighet eller arrenderätt
Ange fastighetsbeteckningen för den fastighet eller arrenderätt som ska registreras samt beteckningen för arrenderätten. Du kan ansöka om registrering av äganderätt eller annan rätt för flera fastigheter eller arrenderätter med samma ansökan.
Välj om det gäller en hel fastighet, en kvotdel (delägande av fastighet, t.ex. ½) eller ett outbrutet område.
Sökande
Fyll i uppgifterna om alla sökande.
Möjliga sökande är finländska eller utländska privatpersoner, företag, organisationer eller dödsbon. Alla ägare som ska registreras kan tas upp på samma ansökan.
Privatperson: Ange namn, personbeteckning, ägarandel som bråktal (t.ex. ½) och medborgarskap (om annat än Finland). Om sökanden saknar en finsk personbeteckning, ange sökandens födelsedatum, medborgarskap och postadress.
Företag eller organisation: Ange namn och FO-nummer eller registerbeteckning samt ägarandel som bråktal (t.ex. ½). I fråga om utländska företag eller organisationer anges hemort, hemland och inskrivningsregister.
Dödsbo: Ange alla delägare i ett oskiftat dödsbo i ansökan om förtydligande lagfart. Du kan även lämna in en förteckning över dödsbodelägare som bilaga. Ange den avlidnas namn och personbeteckning samt dödsbodelägarnas namn och personbeteckningar.
Spärrmarkering
Ange om sökanden har en gällande spärrmarkering från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I så fall sekretessbeläggs ansökan och eventuella bifogade handlingar med stöd av 24 § 1 mom. 31 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
Obs! Lämna inga spärrmarkerade uppgifter i ansökan.
Registreringsärende
- Registrering av ägande av fastighet, det vill säga lagfart
- Registrering av arrenderätt och en annan särskild rättighet
Välj ärende, till exempel registrering av ägande.
Välj vilken handling din ansökan bygger på. Om handlingens namn inte finns med i listan, anger du i punkten Annat, vad den handling som ligger till grund för ansökan.
Ange handlingens datum. Med datum för undertecknande av handling avses den dag då den sista undertecknaren har undertecknat handlingen.
Samtycke
Registrering av ett ärende som är föremål för ansökan kan kräva samtycke. Om det ärende som ska registreras försämrar de intressen som tillhör en fastighetsägare, arrenderättsinnehavare eller en registrerad innehavare av särskild rättighet, krävs samtycke till registreringen.
Samtycke krävs till exempel från innehavaren av nyttjanderätt för att nyttjanderätten ska kunna avregistreras.
Samtycket ska vara undertecknat för hand. Samtycket kan också lämnas in som en bilaga till ansökan.
Försäkran
Välj om inga fastighetsköp eller andra överlåtelser som påverkar kommunens förköpsrätt har ingåtts mellan säljaren och köparen under de två senaste åren före köpet.
Om försäkran inte har lämnats, förblir lagfarten vilande i tre månader, det vill säga den tid under vilken kommunen har förköpsrätt.
Fastställande av inteckning
Fyll i denna punkt endast om du ansöker om en ny inteckning utöver registrering av ägande. Om du ansöker om ändring av inteckning, fyller du i Ansökan om inskrivning av inteckning eller ändring av inteckning.
Alla fastighetsägare eller arrenderättsinnehavare ska alltid underteckna inteckningsansökan.
Inteckningarnas företräde bestäms av nummerordningen. Tidpunkten för ansökan bestämmer inteckningens företräde.
Sökandens eller sökandenas underskrifter
Underteckna ansökan när du ansöker om inteckning. Ansökan ska undertecknas av fastighetsägaren eller arrenderättsinnehavaren, ägarna eller deras ombud. Om du ansöker om inteckning av en kvotdel av en fastighet, räcker det att ägaren till kvotdelen undertecknar ansökan.
Kontaktperson för ansökan
Fyll i uppgifterna om den person som Lantmäteriverket kan kontakta vid behov. Lantmäteriverket skickar en eventuell begäran om komplettering och ett meddelande om beslutet till kontaktpersonen.
Ange kontaktpersonens namn, personbeteckning och/eller FO-nummer, e-postadress och telefonnummer. Om kontaktpersonen inte har någon e-postadress, anger du kontaktpersonens postadress.
Fakturamottagare och faktureringsuppgifter
Fyll i faktureringsuppgifterna. Fakturan skickas endast till en mottagare.
Mottagaren av fakturan kan vara kontaktpersonen eller sökanden. Fakturan skickas till den adress som är införd i befolkningsdatasystemet eller företags- och organisationsdatasystemet, om kunden inte använder en elektronisk mottagningskanal.
Tilläggsuppgifter och bilagor
Lämna in bilagorna till ansökan till Lantmäteriverket som kopior.
Vilka bilagor som behövs kan du ta reda på i Serviceguiden.
Observera att Lantmäteriverket kan begära tilläggsutredningar medan det behandlar ansökan. Om du ombeds komplettera ansökan, kan du göra kompletteringarna via E-tjänsten (personkunder och organisationskunder).