Nya ägarens uppgift
En ny aktielägenhetsägare ska ansöka om registrering av ägande inom två månader efter ägarbytet. De som har aktieboken hemma eller på banken som säkerhet för lån behöver inte just nu göra något annat än att, om de vill, delta i husbolagsstämman.
Vid behov är det möjligt att begära en snabbare behandling av registreringen av ägande. Då kan Lantmäteriverket behandla ansökan till och med inom ett par dagar. Sådana situationer kan till exempel vara när ett dödsbo säljer en bostad eller en ny aktieägare måste ansöka om tillstånd för renovering av husbolaget.
En ny aktielägenhetsägare kan delta i husbolagets bolagsstämma med en fullmakt som hen fått av försäljaren, även om hen ännu inte är registrerad som ägare av bostaden i bostadsdatasystemet. Enbart köpebrevet ger inte rätt att delta i bolagsstämman.
Hantera aktielägenhetens ärenden på webben och på servicestället
Nästan alla Lantmäteriverkets serviceställen har ett tidsbokningssystem där man kan boka ett 30 minuters besök hos kundtjänsten.
Före kunden kommer till kundserviceställe lönar det sig att kontrollera att alla handlingar som behövs finns med, det vill säga den ursprungliga aktieboken i pappersformat och en eventuellt på förhand ifylld ansökan. Om den som överlåter aktieboken är ett dödsbo, behövs även den avlidnas bouppteckning och släktutredning.
Via e-tjänsten på Lantmäteriverkets webbplats kan man också ansöka om registrering av ägande för ett fysiskt aktiebrev. Därefter måste det ursprungliga fysiska aktiebrevet lämnas in till Lantmäteriverket.
När bostaden har en elektronisk ägaranteckning i bostadsdatasystemet kan bostadsägaren kostnadsfritt granska ärenden gällande ägande, pantsättning, begränsningar och ägande för lägenheten samt sin kontaktinformation i e-tjänsten. Via tjänsten kan man också köpa en aktielägenhetsutskrift eller en offentlig aktiebok.
Varför ett elektroniskt bostadsdatasystem?
I bostadsdatasystemet registreras information om 2,5 miljoner finländska aktieägare. För närvarande har 26 procent av bostäderna en elektronisk ägaranteckning. Genom den här elektroniska tjänsten blir informationen mer tillgänglig, tillförlitlig och säker. En elektronisk ägaranteckning ersätter aktieböcker i pappersformat vid bostadsaffärer och som säkerhet för lån, vilket gör processen för bostadsaffären snabbare. Bostadsdatasystemet blir ett nytt samhällsregister som flera olika aktörer har nytta av. Fastighetsmäklare, disponenter, kreditgivare, forskare och statistikförare hittar administrativa uppgifter om husbolagen på ett och samma ställe. Också myndigheter och företag kommer behöva de uppgifter som finns i bostadsdatasystemet.
Mer information:
Janne Murtoniemi, direktör för tjänster om ägande av bostäder, Lantmäteriverket, tfn 040 710 8862, fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi
Anvisningar för dödsbon finns på https://www.maanmittauslaitos.fi/sv/aktuellt/utan-kontaktuppgifter-till-dodsboet-kan-det-handa-att-du-inte-far-fakturan-pa-vederlaget