Hoppa till huvudinnehåll

Insatser för samhällsansvar: Kompetensutveckling och teamens samarbete

Lantmäteriverket har i sitt samhällsansvarsprogram förbundit sig till att främja 50 insatser för samhällsansvar fram till slutet av 2027. Programmet har fyra teman: Information som tjänar samhället, Välmående människor, Hållbar miljö samt Ansvar i verksamhetssättet och ekonomin. I denna nyhet presenteras de första insatserna för samhällsansvar inom temat Ansvar i verksamhetssättet och ekonomin 2023.

""
Bild:
Arto Arvilahti

Tillgänglighet kräver kompetens och verktyg

När en digital tjänst uppfyller tillgänglighetskraven maximeras antalet personer som kan använda den problemfritt. Kraven i lagen om digitala tjänster ska garantera alla tillgång till myndigheternas tjänster på lika villkor. Alla drar nytta av tillgängligheten, som är särskilt viktigt för bland annat äldre och personer med funktionsnedsättning. Lantmäteriverkets webbplats och övriga digitala tjänster beaktar tillgängligheten och olika användargruppers behov i kommunikationen, struktureringen och det tekniska utförandet.

Våren 2023 gjorde Lantmäteriverkets tillgänglighetsteam en personalenkät för att undersöka kännedomen om tillgänglighetskraven och förmågan att producera tillgängliga dokument. Det ingick även frågor om anvisningarnas tillräcklighet och utbildningsbehoven.

– Majoriteten av de svarande efterlyste mer kunskap om tillgänglighet och hur den åstadkoms i praktiken. Vi svarar konkret på behovet genom en skräddarsydd videokurs för Lantmäteriverkets anställda. Tanken är att alla som publicerar dokument i våra digitala tjänster ska ta del av denna utbildning, säger ledande expert Kristian Holmén från Lantmäteriverket.

Under de kommande månaderna ordnas också möten där de som gått utbildningen kan ställa frågor om tillgänglighet till utbildaren och tillgänglighetsteamet. Det kommer att göras en ny enkät för att undersöka om kompetensen har ökat och om det finns behov av vidareutbildning. Därtill utreds om verket har adekvat programvara för att säkerställa dokumentens tillgänglighet.

Lantmäteriverkets mål är att alla anställda som producerar dokument för digitala tjänster har adekvat tillgänglighetskompetens och att det ingår i rutinerna att säkerställa dokumentens tillgänglighet.

Dataskyddskompetens tryggar kundernas rättigheter

De flesta av Lantmäteriverkets lagstadgade arbetsuppgifter förutsätter personuppgiftsbehandling och nästan alla medarbetare kommer i kontakt med personuppgifter dagligen. Lantmäteriverket har arbetat målinriktat i flera år för att säkerställa dataskyddet. EU:s dataskyddsförordning ställer nu strikta krav på insamling, lagring och administration av personuppgifter.

– Kunden måste kunna lita på att de egna personuppgifterna skyddas från utomstående och att eventuella fel åtgärdas och att personuppgifter överhuvudtaget behandlas på behörigt sätt. Det är också viktigt att kunden vid behov får vägledning om sina rättigheter enligt dataskyddsförordningen, konstaterar ledande expert Kristiina Virmajoki, som är Lantmäteriverkets dataskyddsombud.

I år ska alla anställda på Lantmäteriverket genomgå en grund- och fortsättningskurs i dataskydd som webbutbildning. Målet är att alla ska känna till villkoren för personuppgiftsbehandling och skyddsåtgärderna samt kunna handla rätt och tillräckligt fort vid personuppgiftsincidenter. Dataskyddet tas också upp i andra utbildningar under året. I fortsättningen ska allmänna utbildningar inkludera ett avsnitt som rör de egna arbetsuppgifterna.

– Vi klarar att behandla personuppgifterna korrekt och ger bra rådgivning och vägledning när alla anställda har fräscha kunskaper om grundbegreppen och principerna för dataskydd, säger Kristina Virmajoki.

Alla ska ta ansvar

I år fick varje team på Lantmäteriverket för första gången till uppgift att välja ut en egen insats i samband med framtidssamtalet. Teamen uppmuntrades att välja en konkret insats med teamprägel som främjar vi-anda och det allmännas bästa. Målet är att föra samhällsansvaret närmare var och ens arbete och arbetsplatsens vardag. Hur insatserna gått tas upp i utvärderingssamtalen för innevarande år.

Teamen har valt ett brett spektrum av insatser. De har till exempel åtagit sig att samla in skräp och anmäla främmande arter som upptäcks vid terrängarbete, beslutat att sätta sig in i hållbara programutvecklings- och testprinciper, sparat el och papper samt ordnat evenemang som ökar samhörigheten. Många team har också beslutat främja informationsdelning och välbefinnande i arbetet.

– Både små och större arbetsrelaterade insatser har valts ut. Det väsentliga är att sätta igång. Lantmäteriverket vill ta samhällsansvar och det sker gemensamt via insatser, konstaterar verkets chef för kommunikation och samhällsansvar Mirva Kipinoinen.

I september ordnades en omröstning om den mest insiktsfulla insatsen för samhällsansvar och alla medarbetare fick rösta på sin favorit. Vinnare blev ett team som åtog sig att förlänga användningstiden för sina leasingtelefoner när avtalet löper ut. Teamet belönades med ett immateriellt pris i form av extrapengar till Lantmäteriverkets anställningsförmåner för kultur och idrott eller välbefinnande.

Mer information

Samhällsansvarsexpert Annukka Kokkonen, 050 467 0911, fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi

Insatser för samhällsansvar: Miljömålen syns i ägoregleringar och förhandsbesittningstaganden

Insatser för samhällsansvar: Fler elektroniska verktyg och färre onödiga saker

Insatser för samhällsansvar: Främjande av ett jämlikt arbetsliv med mångfald

Insatser för samhällsansvar: Drönare och öppen källkod i samhällets tjänst
 

Samhällsansvar

Nyheter och artiklar