Navigointi ja paikannus – Tutkimushankkeet
Päättyneet hankkeet
-
3D henkilökohtaisen navigoinnin ja paikkaperusteisen palvelun kehittäminen Shanghain vuoden 2010 maailmannäyttelyyn (3D-NAVI-EXPO)
Projekti 3D Henkilökohtaisen navigoinnin ja Paikkaperusteisen palvelun kehittäminen Shanghain vuoden 2010 maailmannäyttelyyn.
Lue lisääLue lisää aiheesta 3D henkilökohtaisen navigoinnin ja paikkaperusteisen palvelun kehittäminen Shanghain vuoden 2010 maailmannäyttelyyn (3D-NAVI-EXPO) -
5G-assisted Ground-based Galileo-GPS receiver Group
5G-assisted Ground-based Galileo-GPS receiver Group with Inertial and Visual Enhancement (5GIVE) -hankkeessa tutkitaan edistyneiden satelliittipaikannustekniikoiden yhdistämistä liikeantureihin sekä maanpäällisiin radiosignaaleihin, jotta paikannuksen tarkkuutta voidaan parantaa haastavissa ympäristöissä, joissa satelliittisignaalit kärsivät monitie-etenemisestä.
Lue lisääLue lisää aiheesta 5G-assisted Ground-based Galileo-GPS receiver Group -
AIRING
Projekti tarkastelee lentotoiminnan kykyä sietää GNSS-taajuksien häirintää ja kyberuhkia (kuten tahallinen häirintä tai signaalin sieppaus ja uudelleenlähetys GNSS signaaligeneraattorin avulla). Hankkeessa arvioidaan GNSS singaalille kohdistuvat uhat ja niistä siviililennoille aiheutuvat riskit. AIRING -projektissa kehitetään seurantatekniikoita näiden uhkien havaitsemiseksi ja paikallistamiseksi. Hankkeen tavoitteena on määrittää mahdolliset tekniset ja toiminalliset menetelmät, joiden avulla tällaisia lentotoiminnan uhkia ja niiden vaikutuksia voidaan lieventää.
Lue lisääLue lisää aiheesta AIRING -
Arctic-PNT - Arktinen navigoinnin ja paikannuksen innovaatioympäristö
Arctic PNT -hankkeessa tutkitaan paikannuksen ja navigoinnin haasteita arktisessa älyliikenteessä. Testit toteutetaan Lappiin tielle E8 rakennetussa SNOWBOXissa, joka on älykkään liikenteen testausympäristö (Liikenneviraston Aurora-projekti).
Lue lisääLue lisää aiheesta Arctic-PNT - Arktinen navigoinnin ja paikannuksen innovaatioympäristö -
Arkki- Arktisen navigoinnin haasteet
ARKKI-projektin tavoitteena selvittää, mitkä ovat suurimmat haasteet, joita kohdataan navigointiin ja paikkatietoon pohjautuvissa sovelluksissa arktisella alueella. Selvityksen pohjalta luodaan toimenpidesuunnitelma, joka tarjoaa yhteisiä arktisia ratkaisuja näihin haasteisiin.
Lue lisääLue lisää aiheesta Arkki- Arktisen navigoinnin haasteet -
CANDO
CANDO-projektissa käytetään verkottuneen paikannuksen Collaborative Navigation (CN)-konseptia. Siinä samalla alueella operoivat joukon jäsenet voivat jakaa keskenään paikannukseen tarvittavia mittauksia. Projekti tulee vahvistamaan kansainvälistä tutkimusyhteistyötä Norjan ja Suomen välillä.
Lue lisääLue lisää aiheesta CANDO -
COST SaPPART
COST SaPPART (Satellite Positioning Performance Assessment for Road Transport) is one of EU's COST Actions.
Lue lisääLue lisää aiheesta COST SaPPART -
Development of the Handheld SISNeT Receiver
Hankkeen päätavoitteena oli kehittää kädessäpidettävä SISNET- vastaanotin, joka perustuu Pocket PC -ympäristöön.
Lue lisääLue lisää aiheesta Development of the Handheld SISNeT Receiver -
EGNOS RIMS -aseman toiminta Suomessa
Virolahden EGNOS-RIMS–asema on yksi EGNOS-järjestelmän valvonta-asemista.
Lue lisääLue lisää aiheesta EGNOS RIMS -aseman toiminta Suomessa -
EGNOS-palvelun parannus Suomessa käyttäen internet-radiotekniikkaa
EGNOS-palvelun saatavuuden parantamiseksi projektissa kehitetään prototyyppi, jolla päästään käsiksi EGNOS-signaaliin.
Lue lisääLue lisää aiheesta EGNOS-palvelun parannus Suomessa käyttäen internet-radiotekniikkaa -
EGNOS-pseudoliitin kehitys
Projektissa kehitetään EGNOS pseudoliitti - järjestelmä.
Lue lisääLue lisää aiheesta EGNOS-pseudoliitin kehitys -
EGNOSin käyttö kaupunkiolosuhteissa (EGURE)
Hankeessa kehitettiin ja testattiin algoritmejä, jotka parantavat EGNOSin käyttöä kaupunkiolosuhteissa.
Lue lisääLue lisää aiheesta EGNOSin käyttö kaupunkiolosuhteissa (EGURE) -
ENHANCE
ENHANCE-projektin tavoitteena on osoittaa ensinnäkin autonomisten alusten tilannetietoisuus hyödyntäen tekoälyyn (AI) ja koneoppimiseen perustuvaa merijään ominaisuuksien havaitsemista ja tunnistamista.
Lue lisääLue lisää aiheesta ENHANCE -
ESRIUM
ESRIUM on monikansallinen projekti, jonka tavoitteena on luoda palvelu vihreämmän ja älykkäämmän tienkäytön, teiden kunnossapidon ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Keskeisen innovaation muodostaa homogeeninen, tarkka ja ajantasainen digitaalikartta tienpinnan vaurioista ja teiden kulumisesta. ESRIUMin ydinehdotus on tietokanta, joka isännöi erittäin yksityiskohtaista EGNSS-pohjaista karttadataa teiden vaurioista ja niihin liittyvistä turvallisuusriskeistä senttimetrin tarkkuudella. Jatkossa sitä kutsutaan "tiestön kulumiskartaksi" ja se tulee sisältämään ainutlaatuista tietoa, joka hyödyttää useita eri sidosryhmiä: tienhoitajat voivat vähentää tien kunnossapitotoimia optimaalisella suunnittelulla.
Lue lisääLue lisää aiheesta ESRIUM -
FEGNOS
FEGNOS projektissa tutkitaan EGNOS-signaalin kuuluvuutta Suomessa.
Lue lisääLue lisää aiheesta FEGNOS -
Finland’s Enhanced Navigation using COMPASS/Beidou Signals (FINCOMPASS)
FINCOMPASS-projekti tuottaa Suomen GNSS-hyödyntäjille uutta tietoa siitä, minkälaista etua COMPASS-järjestelmästä saadaan.
Lue lisääLue lisää aiheesta Finland’s Enhanced Navigation using COMPASS/Beidou Signals (FINCOMPASS) -
FinSig -projekti tutkii paikannussignaalin laatua reaaliajassa
GNSS-Finland (Global Navigation Satellite System signal quality monitoring in Finland) hyödyntää Suomen kansallista GNSS-verkostoa, FinRefiä, ensisijaisessa GNSS-signaalin laadun valvonnassa. Projektissa kehitetään ja testataan palveluarkkitehtuuria ja kartoitetaan sen laitteisto-, ohjelmisto- ja tiedonsiirtotarpeet.
Lue lisääLue lisää aiheesta FinSig -projekti tutkii paikannussignaalin laatua reaaliajassa -
GEARS - Galileo-ajanmääritysvastaanotin
Satelliittipaikannus antaa paikkatiedon lisäksi hyvin tarkkaa aikatietoa, ja monissa sovelluksissa sitä käytetään vain ajan määrittämiseen.
Lue lisääLue lisää aiheesta GEARS - Galileo-ajanmääritysvastaanotin -
GIMME
Galileo-satelliittinavigointijärjestelmän erityisominaisuuksiin kuuluu erillinen viranomaissignaali (public regulated service, PRS), joka antaa auktorisoiduille käyttäjille parempaa suojaa radiohäirintää sekä valesignaaleja vastaan. GIMME-hankkeessa testataan PRS-signaalin toimivuutta.
Lue lisääLue lisää aiheesta GIMME -
GNSS -uhkaraportoinnin standardisointi ja vastaanottimien testaus kansainvälisenä yhteistyönä STRIKE3
Satelliittipaikannusjärjestelmiä (GNSS) käytetään yhä enemmän turvallisuuden, liiketoiminnan ja poliittisen toiminnan kannalta tärkeissä sovelluksissa.
Lue lisääLue lisää aiheesta GNSS -uhkaraportoinnin standardisointi ja vastaanottimien testaus kansainvälisenä yhteistyönä STRIKE3 -
GNSS selvitys
Projektissa toteutetaan Huoltovarmuuskeskuksen (HVK) tilauksesta selvitys, jonka lopputuotoksena on kuvaus GNSS-palvelujen tarjonnasta ja toiminnasta. Selvityksen avulla kartoitetaan GNSS-palvelujen tarjonta ja toimijat sekä kotimaassa että ulkomailla ja saadaan kuvaus kokonaistilanteesta.
Lue lisääLue lisää aiheesta GNSS selvitys -
GNSS-Finland Service
GNSS-Finland Service projektissa toteutetaan palvelua, jonka kautta tarjotaan kaikkien neljän maailmanlaajuisen satelliittipaikannusjärjestelmän (GPS, Galileo, GLONASS ja BeiDou) eri taajuuksien signaalien laatua koskevia tietoja. Lisäksi palvelussa välitetään Traficomille hälytysviestejä, jotka koskevat erilaisia ennalta määritettyjä signaalipoikkeamia. Poikkeamat voivat olla esimerkiksi häiriöitä signaalin kulussa. Projekti on jatkoa kesäkuussa 2019 päättyneelle GNSS-Finland (Global Navigation Satellite System signal quality monitoring in Finland - FinSig) -projektille.
Lue lisääLue lisää aiheesta GNSS-Finland Service -
GNSS-sää - satelliittipaikannuksen käytettävyyspalvelu
GNSS-sää on esiselvityshanke, jossa kartoitetaan tarve satelliittipaikannuksen käytettävyyspalvelulle.
Lue lisääLue lisää aiheesta GNSS-sää - satelliittipaikannuksen käytettävyyspalvelu -
GNSS-tallennin harhautuksen ehkäisyyn
Tavaroiden ja ihmisten jäljitys GNSS-mittauksilla on laajalti kaupallisessa käytössä.
Lue lisääLue lisää aiheesta GNSS-tallennin harhautuksen ehkäisyyn -
High Accuracy Positioning using EGNOS and Galileo Products (FIX_8 )
Korkean tarkkuuden paikannus EGNOS- ja Galileo tuotteiden avulla.
Lue lisääLue lisää aiheesta High Accuracy Positioning using EGNOS and Galileo Products (FIX_8 ) -
INCUBATE - Sisätilanavigointia
Kustannustehokkaat LEO-piensatelliitit mahdollistavat PNT-palvelujen tarjoamisen uusille käyttäjäryhmille, joita perinteiset GNSS-palvelut eivät tavoita. Samalla syntyy uudenlaisia kaupallisia mahdollisuuksia. Piensatelliitteihin liittyy sellaista mahdollistavaa teknologiaa, josta syntyy uusia bisnesmalleja, kun sitä kehitetään yhdessä yritysten kanssa. Tällaista toimintaa INCUBATE-hanke haluaa edistää. Aiomme tutkia, kuinka LEO-satelliitteihin perustuvaa PNT-toimintaa voidaan käyttää sisätilaympäristössä ja lisäksi tutkimme ratkaisun tuottamaa kaupallista potentiaalia ja mahdollisia tulovirtoja osittain yhdessä yritysten kanssa. Satelliittisignaalia ja sen vastaanottoa täytyy optimoida, jotta voimme määritellä riittävän suorituskykyisen satelliittisignaalin sisätilojen tarkkaa PNT-palvelua varten. Tämän lisäksi kehitämme nykyisten piensatelliittien hyötykäyttöä ja suunnittelemme uuden piensatelliitin FinnPNTSat paikannukseen. Kehitämme myös uutta hyötykuormaa eli satelliitin kantamia laitteita ja ohjelmia.
Lue lisääLue lisää aiheesta INCUBATE - Sisätilanavigointia -
Indoor/outdoor Seamless Positioning and Application for City Ecosystems (iSpace)
Projektin tavoitteena on kehittää kannettava paikannusalusta saumattomaan sisä- ja ulkotilanavigointiin.
Lue lisääLue lisää aiheesta Indoor/outdoor Seamless Positioning and Application for City Ecosystems (iSpace) -
INTACT - Infrastruktuurista riippumaton taistelijan tilannetietoisuus
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää paikannus- ja ympäristön kartoitusjärjestelmä, joka tarjoaa lisäksi tietoa taistelijan kontekstista.
Lue lisääLue lisää aiheesta INTACT - Infrastruktuurista riippumaton taistelijan tilannetietoisuus -
Integration of a Regional Component to Galileo Global Component (IRC2G)
Paikallisten komponenttien integrointi Galileon globaaliin komponenttiin, demonstraatiot Euroopassa ja Kiinassa.
Lue lisääLue lisää aiheesta Integration of a Regional Component to Galileo Global Component (IRC2G) -
Joukkoistamiseen perustuva sään ennustaminen TROPO
Projektin tavoite on simuloida tuhansien älypuhelinpohjaisten GNSS-vastaanottimien käyttöä troposfäärissä olevan vesihöyryn määrän mittaamiseen.
Lue lisääLue lisää aiheesta Joukkoistamiseen perustuva sään ennustaminen TROPO -
Koko maan kattavan GNSS-sovellusten testipaikan kehittäminen
Navigoinnin ja paikannuksen osasto päivittää Suomen pysyvien GPS-asemien verkon (FinnRef) datayhteyksiä.
Lue lisääLue lisää aiheesta Koko maan kattavan GNSS-sovellusten testipaikan kehittäminen -
Kuljetusalan datan hankinta ICT-pohjaisen 3D-mallinnuksen avulla
Projektin tavoitteena on rakentaa prototyyppisysteemi pakettiautoon, jolla saadaan 3D-malleja liikennetekniikan tarpeisiin.
Lue lisääLue lisää aiheesta Kuljetusalan datan hankinta ICT-pohjaisen 3D-mallinnuksen avulla -
Kuluttajien tarkkuuspaikannus (P3-Service)
Kuluttajien tarkkuuspaikannus -projektissa kehitetään julkinen mobiilin tarkkuuspaikannuksen palvelu kuluttajavastaanottimien käyttöön.
Lue lisääLue lisää aiheesta Kuluttajien tarkkuuspaikannus (P3-Service) -
Langaton paikannus uuden sukupolven digitaalitelevisioverkon avulla (WiPiNGDTV)
Hyödyntämällä digitaalisia TV (DTV) signaaleja uusia langattomia paikannusmenetelmiä voidaan kehittää sisätiloihin ja kaupunkiympäristöihin.
Lue lisääLue lisää aiheesta Langaton paikannus uuden sukupolven digitaalitelevisioverkon avulla (WiPiNGDTV) -
LiDAR and Aids to Navigation
Projektin tarkoitus on selvittää miten hyvin laserkeilaimet toimivat meriolosuhteissa väylämerkkien havaitsemiseen sekä miten kyseisten merkkien havai
Lue lisääLue lisää aiheesta LiDAR and Aids to Navigation -
Liikkuvaa kartoitusta hyperspektrilaserilla (MobiLaser)
Tutkimushankkeen tarkoituksena on rakentaa monikanavaisen, ns. hyperspektraalisen LiDAR:in prototyyppi.
Lue lisääLue lisää aiheesta Liikkuvaa kartoitusta hyperspektrilaserilla (MobiLaser) -
Maritime AI-NAV
Tekoäly ja monianturimenetelmät autonomisessa meriliikenteessä
Lue lisääLue lisää aiheesta Maritime AI-NAV -
Mittausten viimeistely Itämeren meriväylille (FAMOS Odin)
FAMOS-projekti tähtää merikuljetuksen turvallisuuden parantamiseen parantamalla Itämeren syvyystietoja.
Lue lisääLue lisää aiheesta Mittausten viimeistely Itämeren meriväylille (FAMOS Odin) -
MyGeoTrust
MyGeoTrustin tarkoitus on luoda mobiileille paikkatietopalveluille alusta, joka on suunniteltu käyttäjien yksityisyyttä kunnioittaen.
Lue lisääLue lisää aiheesta MyGeoTrust -
Navigointi urbaaneissa olosuhteissa käyttäen apuna monia sensoreita ja karttaa
GNSS (Global Navigation Satellite Systems)-systeemeistä on tullut yksi tärkeimmistä paikannusmenetelmistä.
Lue lisääLue lisää aiheesta Navigointi urbaaneissa olosuhteissa käyttäen apuna monia sensoreita ja karttaa -
PAALI - PRECISION AGRICULTURE - HIGH PRECISION COORDINATE AND ALIGNMENTS TRANSFER
Tässä projektissa kehitetään optisia- ja muita tunnistustekniikoita sekä hyödynnetään niitä tarkan GNSS:n lisäksi määritettäessä traktorin ja perävaunun välistä suhteellista sijaintia. Tästä edelleen voidaan määrittää tiettyjen maatalouskoneiden eri osien absoluuttiset sijainnit järjestelmä- ja vipuvarsimallin sekä anturifuusiomenetelmien avulla.
Lue lisääLue lisää aiheesta PAALI - PRECISION AGRICULTURE - HIGH PRECISION COORDINATE AND ALIGNMENTS TRANSFER -
Paikannuksen ja navigointisovellusten tietoturva INSURE
INSURE-projektin tavoitteena kehittää uusia ratkaisuja, jotka parantavat GNSS -vastaanottimien suojausta häirintää ja harhautusta vastaan.
Lue lisääLue lisää aiheesta Paikannuksen ja navigointisovellusten tietoturva INSURE -
Paikkatiedon varmennuspalvelu S-TrackS
S-TrackS-projekti tarjoaa ratkaisun tilanteisiin, joissa kaluston aiemmista liikkeistä on toimitettava luotettava tieto esim. tullitarkastuksia tai vakuutuskorvauksia varten ja joissa on tärkeää kyetä havaitsemaan tahalliset harhautusyritykset.
Lue lisääLue lisää aiheesta Paikkatiedon varmennuspalvelu S-TrackS -
Parannettu tilannetietoisuus merenkulun turvallisuuden edistämiseen Itämeren alueella (ESABALT)
ESABALT-projekti on toteutettavuustutkimus, jossa kehitetään integroitu järjestelmä merenkulun turvallisuuden ja varmuuden parantamiseen.
Lue lisääLue lisää aiheesta Parannettu tilannetietoisuus merenkulun turvallisuuden edistämiseen Itämeren alueella (ESABALT) -
PAULA – TARKKA JA LUOTETTAVA KÄYTTÄJÄN SIJAINTIANALYYSI
Paula on Euroopan komission rahoittama tutkimusprojekti, jossa tutkitaan ja testataan Galileon erilaisia todennuspalveluita, kuten avointa (Open Service Navigation Authentication (OSNMA)), kaupallista (Commercial Authentication Service (CAS)) sekä korkean tarkkuuden palvelua (High Accuracy Service (HAS)). Projektin tavoitteena on tuottaa suorituskyvyltään parempaa paikka-, navigointi- ja aikatietoa (PNT). MML:n tehtävät liittyvät HAS:n tutkimiseen ja koodinavaajatoimintojen toteuttamiseen tieteellisiin tarkoituksiin
Lue lisääLue lisää aiheesta PAULA – TARKKA JA LUOTETTAVA KÄYTTÄJÄN SIJAINTIANALYYSI -
Pitkän kantaman aktiivinen hyperspektraalinen laserkeilaus (HSLidar)
Paikkatietokeskuksessa kehitetty hyperspektraalinen lidar (HSL) tuottaa 3D-muotoista etämittaustietoa.
Lue lisääLue lisää aiheesta Pitkän kantaman aktiivinen hyperspektraalinen laserkeilaus (HSLidar) -
PNT Traffic Light (PETAL)
PETAL (PNT Traffic Light) -projekti keskittyy arvioimaan laajasti satelliittipaikannuksen (GNSS) ja sitä avustavan EGNOS-järjestelmän suorituskykyä korkeilla leveysasteilla (yli 60˚ N).
Lue lisääLue lisää aiheesta PNT Traffic Light (PETAL) -
PRS-demonstraatiopilottihanke (3PfD)
Galileo-satelliittinavigointijärjestelmän erityisominaisuuksiin kuuluu erillinen viranomaissignaali (public regulated service, PRS), joka antaa auktorisoiduille käyttäjille parempaa suojaa radiohäirintää sekä valesignaaleja vastaan. 3PfD-hankkeessa pilotoidaan PRS-palvelun käyttöä.
Lue lisääLue lisää aiheesta PRS-demonstraatiopilottihanke (3PfD) -
PULSAR
Tavoitteena on analysoida PNT-sektorin (eli paikannus, navigointi, ajan määrittäminen) innovaatioiden trendejä ja tunnistaa toimenpiteitä, joilla näitä innovaatioita voidaan tukea. Toimenpidesuosituksia voidaan käyttää ESAn tulevien hankehakujen aiheina.
Lue lisääLue lisää aiheesta PULSAR -
Real-Time AI-Supported Ore Grade Evaluation for Automated
Projektin tavoitteena on kehittää automaattista, luotettavaa ja itseoppivaa mineraalikartoitusta aktiivisen hyperspektraalisen mineraalintunnistuksen,
Lue lisääLue lisää aiheesta Real-Time AI-Supported Ore Grade Evaluation for Automated -
REASON
Satelliittinavigointisignaalit (GNSS) tarjoavat tarkkaa ja jatkuvaa paikannus-, navigointi- ja ajoituspalvelua kansalaisille. Nämä palvelut ovat välttämättömiä kriittisille infrastruktuureille, kuten osakemarkkinoiden tarkalle ajoitukselle, sähkönsiirrolle, pankki- ja turvallisuusjärjestelmille, ilmailun luotettavalle paikannukselle, langattomalle viestinnälle, pelastushenkilöstön tarkalle paikannukselle (112) ja logistiikkaketjujen sijainnille sekä kuljetukselle.
Lue lisääLue lisää aiheesta REASON -
Satelliittipaikannuksen häirinnän tunnistaminen, analysointi ja riskinhallinta (DETERJAM)
Projektissa selvitetään häirintälaitteiden signaalien ominaisuuksia.
Lue lisääLue lisää aiheesta Satelliittipaikannuksen häirinnän tunnistaminen, analysointi ja riskinhallinta (DETERJAM) -
Sisä- ja ulkotiloihin soveltuva navigointijärjestelmä ihmisen toiminnan mittaamiseen (INOSENSE)
Projektin tavoitteena on rakentaa järjestelmä, jolla voidaan myös tunnistaa reaaliaikaisesti ympäristön sosiaalista sisältöä.
Lue lisääLue lisää aiheesta Sisä- ja ulkotiloihin soveltuva navigointijärjestelmä ihmisen toiminnan mittaamiseen (INOSENSE) -
Soveltuvuustutkimus: Mobiilin IP:n käyttäminen EGNOS-signaalien välittäjänä avaruudessa
Soveltuvuustutkimus: Mobiilin IP:n käyttäminen EGNOS-signaalien välittäjänä avaruudessa
Lue lisääLue lisää aiheesta Soveltuvuustutkimus: Mobiilin IP:n käyttäminen EGNOS-signaalien välittäjänä avaruudessa -
Strateginen ja operationaalinen riskinhallinta talviajan meriliikenteessä STORMWINDS
EU Bonus -rahoitteinen hanke, jonka tavoitteena on merikuljetusten häiriöiden ja onnettomuuksien ekologisten riskien operationaalinen ja strateginen hallinta Pohjanmerellä.
Lue lisääLue lisää aiheesta Strateginen ja operationaalinen riskinhallinta talviajan meriliikenteessä STORMWINDS -
Tarkka EGNSS-ajanmäärityspalvelu
Projektissa tutkitaan mahdollisuuksia kehittää tarkka ajanmäärityspalvelu eurooppalaisten satelliittinavigointijärjestelmien (EGNSS) pohjalle.
Lue lisääLue lisää aiheesta Tarkka EGNSS-ajanmäärityspalvelu -
Tehokas ja turvallinen mineraalien tunnistaminen
Tehokas ja turvallinen mineraalien tunnistaminen: reaaliaikaiset älykkäät menetelmät (Kaivos) – Business Finland Challenge Finland -projekti.
Lue lisääLue lisää aiheesta Tehokas ja turvallinen mineraalien tunnistaminen -
Usean järjestelmän SBAS-palvelu EGNOS-signaalin ja Galileo-simulaattorin avulla
Projektiin kuuluu SBAS-viestien luonti sekä GPS:lle että Galileolle; simulaattori arvioi Galileon SBAS-parametrit ja mittaukset.
Lue lisääLue lisää aiheesta Usean järjestelmän SBAS-palvelu EGNOS-signaalin ja Galileo-simulaattorin avulla -
VORIC
VORIC on Tekesin Arktiset meret -ohjelman rahoittama kaksivuotinen tutkimushanke.
Lue lisääLue lisää aiheesta VORIC -
Wide Area RTK Based on EGNOS and Galileo (WARTK)
Projektin tavoitteena on arvioida EGNOS RIMS –verkon mahdollisuuksia tukea reaaliaikaista navigointia.
Lue lisääLue lisää aiheesta Wide Area RTK Based on EGNOS and Galileo (WARTK)