Om du vill utnyttja en fastighet eller arrenderätt som säkerhet för ett lån, måste du ansöka om inteckning.
För att inteckningen ska kunna fastställas, måste lagfarten eller arrenderätten vara inskriven i lagfarts- och inteckningsregistret. Du kan ansöka om inteckning och lagfart samtidigt. Uppgiften om inteckning framgår av gravationsbeviset.
En inteckning kan hänföra sig till en fastighet eller till ett outbrutet område eller en kvotdel av fastigheten. En arrenderätt kan intecknas om den fyller vissa krav.
Du får ett meddelande när inteckningen har avgjorts och det elektroniska pantbrevet har antecknats i lagfarts- och inteckningsregistret.
En inteckning gäller tills vidare. Om den inte längre ska gälla, måste den dödas, det vill säga tas bort från registret, separat.
Elektroniskt pantbrev
Med elektroniskt pantbrev avses en anteckning i lagfarts- och inteckningsregistret som visar att ett elektroniskt pantbrev utfärdats för en inteckning. I registret antecknas vem som är mottagare av det elektroniska pantbrevet. Den sökande får ingen pappersversion av det elektroniska pantbrevet, utan bara ett beslut om att inteckningen har fastställts. Den som antecknats som mottagare av pantbrevet kan ansöka om överföring av elektroniskt pantbrev.
Skriftliga pantbrev beviljas inte längre. Från början av 2020 kan skriftliga pantbrev inte användas som säkerhet för lån, men de förlorar inte automatiskt sin giltighet och bör inte förstöras. Om en fastighetsägare vill använda skriftliga pantbrev som säkerhet för lån måste de först konverteras till elektronisk form. Om ansökan görs av fastighetens ägare ska det skriftliga pantbrevet lämnas till Lantmäteriverket som bilaga till ansökan.
Ansökan om ändring av inteckning.
Så här ansöker du om inteckning
-
Du kan fylla i en elektronisk inteckningsansökan genom att logga in på Fastighetsöverlåtelsetjänsten eller ansökningsblanketten.
-
Skicka den antingen per e-post, tjänsten Turvaviesti eller per post. Vi ber dig beakta att vanliga e-brev som inte krypterats inte uppfyller dataskyddskraven. Sekretessbelagda handlingar skickas via tjänsten Turvaviesti.
Handläggningstid
En inteckning handläggs inom 40 dagar. Då man i Fastighetsöverlåtelsetjänsten söker om inteckning eller överförande av pantbrev kan ansökan avgöras genast om det inte finns anteckningar i registret som förhindrar avgörandet.
Pris och betalning
För handläggningen av ett inteckningsärende tas en avgift ut för varje fastställd inteckning.
Om du ansöker om inteckning via Fastighetsöverlåtelsetjänsten, tas avgiften ut redan i samband med ansökan. I övriga fall tas den ut först efter att beslutet fattats.